Jan De Cock neemt afscheid van zijn Brussel met chaotisch beeldenverhaal

Bron © BELGA

Archiefbeeld. Foto: Pol De Wilde - VUM

Brussel -

Beeldhouwer Jan De Cock heeft dinsdag zijn laatste tentoonstelling in het Brussels Art Institute voorgesteld. “From Brussels with love, let’s fall apart together” is een chaotische tentoonstelling met Brussel in de hoofdrol. Al is er een groot verschil, benadrukt De Cock: “In deze chaos zit wel de structuur die Brussel mist.” Vlaams minister van Cultuur en Brussel Sven Gatz (Open VLD) bracht dinsdag ook nog een bezoek aan de tentoonstelling.

Na 42 jaar neemt Jan De Cock afscheid van zijn geboortestad Brussel om een stap achteruit te zetten in de hoop dat hij zo Brussel opnieuw vooruit kan helpen. In het Brussels Art Institute dat hij uit de grond stampte in Kuregem in Anderlecht, ziet hij zijn project om een eliteschool in de kunst in het leven te roepen, tot een einde komen.

“Naast de beste kunstenaar proberen te zijn, is onderwijs het belangrijkste”, stelt De Cock. “Ik wil iets nalaten en dat kan via onderwijs. Daarom creëerde ik dit atelier en ving ik hier studenten van Sint-Lukas op.”

De Buildrager

Een centraal figuur in de tentoonstelling is een afgietsel van “De Buildrager” van Constantin Meunier. Het beeld toont een dokwerker die uitgebeeld is terwijl hij niet werkt. “Mensen die op rust zijn, bereiken misschien net meer, omdat ze de schijn wekken, de handdoek in de ring te gooien. Dat is in mijn geval duidelijk niet zo. Ik blijf Brussel graag zien, maar zet een stap terug”, vertelt De Cock.

De tentoonstelling speelt ook in op het gebrek aan visie en identiteit die De Cock voelt in Brussel. “De politici ontwikkelen geen talent en visie meer en gaan voor het meest banale, de zorg. Maar je moet net even veel investeren in zorg als in innovatie.”

Manifest

Om zijn ideeën over onderwijs en kunst kracht bij te zetten, schreef De Cock een uitgebreid manifest dat hij opstuurde naar Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Een antwoord bleef nog uit en dus is de Brusselse kunstenaar van plan om met leerlingen van zijn atelier op een nog te bepalen dag het ministerie van onderwijs te bezetten.

De kunsthumaniora Sint-Lukas liet eerder al weten aan De Cock dat het de samenwerking met de beeldhouwer zal stopzetten. De visies van de kunstenaar en de school komen niet meer overeen. Twee jaar geleden kwamen de subsidies van de kunstenaar en zijn project ook op de helling te staan.

In Brussel wil Jan De Cock zich naar eigen zeggen niet meer laten “censureren” en daarom verhuist hij met zijn visie naar de West-Vlaamse kust voor een wedergeboorte. “Ik heb het gevoel dat ik in West-Vlaanderen veel makkelijker de nationale school van de kunst kan oprichten”, stelt De Cock.

Daar zal hij zich ook toeleggen op ambachtelijke houten scheepsbouw en traditionele kunst en richt hij de naamloze vennootschap Grandiose Shipyards op. Naast zijn verhuis naar de kust heeft de beeldhouwer ook plannen in Italië, waar hij onder de noemer “Studio Torino” nieuwe werkhuizen en een atelier zal oprichten in een oude fabriek van Olivetti-typmachines.

Door gjs