Wetenschappers hebben een manier gevonden om je avocado dubbel zo lang rijp te houden

Foto: Shutterstock

Het Amerikaanse bedrijf Apeel Sciences heeft een eetbaar laagje ontwikkeld dat onder meer rond avocado's aangebracht kan worden en waardoor ze dubbel zo lang rijp blijven. Zo zal de zoektocht naar de perfect rijpe avocado in de toekomst misschien een minder hachelijke onderneming worden. Duimen maar.

Een perfect rijpe avocado vinden in de supermarkt is vaak een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, alle kneepjes in de vrucht ten spijt. Als je hem eindelijk uit zijn schil haalt, is die vaak toch nog te hard of vertoont die net al bruine plekken. Uiteindelijk belanden er zo heel wat in de vuilnisbak, en het is net daar dat Apeel Sciences iets aan wil doen. Het Amerikaanse bedrijf ontwikkelde daarom een doorzichtig en eetbaar maar smaakloos laagje dat rond de vrucht aangebracht kan worden.

"We creëren dankzij het laagje een geoptimaliseerd microklimaat dat de levensduur van de vrucht kan verdubbelen", zegt CEO James Rogers in een interview met The Guardian. "De gemiddelde avocado blijft maar twee à drie dagen goed, die van ons vier à zes dagen." Op termijn wil Rogers het systeem ook uitbreiden naar onder meer aardbeien, mango's, bananen, appels en asperges.

Topprioriteit

Avocado's werden echter als de topprioriteit beschouwd, net omdat ze best duur zijn en snel overrijp worden. "Iedereen heeft wel eens een avocado opengesneden en gemerkt dat die over tijd was", zegt Rogers. "Het is geen leuke ervaring als je net enkele euro's hebt uitgegeven voor iets dat dan meteen de vuilnisbak in vliegt." De avocado's met het laagje rond zijn voorlopig wel enkel verkrijgbaar in de VS.

Nog duurder

Het ziet er bovendien naar uit dat avocado's binnenkort nog duurder zullen worden. Door een flink tegenvallende oogst in Nieuw-Zeeland, een van ’s werelds grootste telers, is de prijs in de groothandel de voorbije maanden met liefst 35 procent de hoogte ingeschoten. Per kilo wordt nu al vlotjes 15 euro en meer betaald, een jaar geleden was dat nog geen 11 euro. Omdat een ongeluk nooit alleen komt, is er bovendien een sterk groeiende vraag vanuit China, waar de vrucht stilaan een rage is geworden onder hippe jongeren in de grootsteden.

“Op korte termijn verwachten wij weinig of geen impact op de winkelprijs”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder bij Delhaize. “Maar ik kan wel bevestigen dat de markt krapper aan het worden is.”

2018 Time Lapse from Apeel Sciences on Vimeo.

 

 

Door flb,krs