Leopold II-tunnel twee maanden volledig dicht

Foto: Photo News

Brussel -

Van 1 juli tot 1 september gaat de Leopold II-tunnel volledig dicht. De Leopold II-tunnel is met zijn 2,6 kilometer de langste van het land. Dagelijks pendelen er zo’n 40.000 voertuigen door. “Er wordt veel hinder verwacht, ook op de alternatieve routes. Kies daarom zo veel mogelijk voor het openbaar vervoer of de fiets”, raadt Brussel Mobiliteit aan. “Zowel de NMBS als de MIVB en De Lijn verhogen hun capaciteit in juli en augustus.” Daarnaast wordt aangeraden om zo veel mogelijk te carpoolen.

De tunnel was al van 1 mei tot 1 juli tijdens de weekendnachten dicht, vanaf 1 juli gaat hij dus twee zomermaanden lang volledig dicht. “Om de veiligheid te verzekeren, het rijcomfort te verbeteren en de bovengrondse overlast te beperken wordt de Leopold II-tunnel grondig gerenoveerd”, legt Brussel Mobiliteit uit in een folder. “Zowel de waterwering als de rijweg worden vernieuwd en er komen nieuwe camera’s en verlichting. Er worden ook 17 nieuwe nooduitgangen bijgebouwd.”

“De volledige sluiting wordt de dagen voordien al voorbereid”, meldt het Vlaams Verkeerscentrum op zijn website. “Vanaf donderdag 28 juni om 9 uur gaat het verkeer op de E40 van Gent naar Brussel over één rijstrook ter hoogte van Sint-Agatha-Berchem. Van zaterdag 30 juni om 22 uur tot eind augustus is de tunnel in beide richtingen volledig afgesloten. Het verkeer wordt bovengronds omgeleid (één rijstrook per richting). “

“Wie echt met de auto naar Brussel moet, doet er goed aan de buurt van de Leopold II-tunnel te vermijden”, adviseert Brussel Mobiliteit. “Er zijn alternatieve routes voorzien, net als een pendelparking aan de Heizel met aansluiting op de metro. Aan Parking C op de Heizel worden 1.000 parkeerplaatsen ingericht als gratis pendelparking. Deze parking bevindt zich op 10 minuten stappen van metrostation Koning Boudewijn en van tramlijn 7. Tussen 6.30 uur ’s ochtends en 22 uur ’s avonds is een gratis pendeldienst met collectieve taxi’s voorzien tussen de parking en het metrostation. Inkomend verkeer rijdt best via de A12 om het noorden van het gewest te bereiken. Voor het zuiden van het gewest is de Industrielaan (Anderlecht) de aanbevolen route. Voor het uitgaand verkeer gelden dezelfde routes, aangevuld met de Ninoofsesteenweg (N8).”

Dit zijn de regels in de buurt:

In de onmiddellijke omgeving van de tunnel gelden volgende regels, aldus Brussel Mobiliteit. Rond het Elizabethpark en de Basiliek wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd om sluipverkeer in de wijken te vermijden en de doorstroming van inkomend verkeer te bevorderen. Er komt een busbaan in wijzerzin en een rijstrook voor personenwagens in tegenwijzerzin. Na de zomer wordt dit eenrichtingsverkeer weer afgeschaft.”

De Sainctelettesquare wordt ingericht als een rotonde met verkeerslichten. Door twee afslagstroken af te schaffen, kunnen blokkeringen vermeden worden. Op zowel de Keizer Karellaan als de Leopold II-laan worden de verkeerslichten aangepast voor een zo vlot mogelijke doorstroming zonder de veiligheid van overstekende voetgangers in gevaar te brengen.”

Tegen 1 juli wordt voorts het wegprofiel van de Keizer Karellaan richting centrum aangepast. Er komt een busbaan waarop ook hulpdiensten, taxi’s en motorrijders mogen rijden en een rijstrook voor personenwagens. Daarnaast komt een afgescheiden tweerichtingsfietspad. De busbaan blijft na de zomer behouden. Staduitwaarts blijven twee rijstroken voor personenwagens behouden. Doel van deze maatregelen is de mensen aan te raden hun route aan te passen vanaf de Ring (R0) en om de impact op de omliggende wijken te verlichten.

Daarnaast wordt ook sterk ingezet op het openbaar vervoer. De treinen S3, S4 en S10 krijgen meer capaciteit tijdens de zomermaanden en indien nodig wordt er tijdens de spits meer capaciteit voorzien op lijn 60. De Lijn zorgt ook voor een hogere frequentie en meer capaciteit op de bussen 214 en 355. Bij de MIVB zullen de buslijnen 13, 14, 20, 48 en 87 vaker rijden en wordt de frequentie verhoogd op de tramlijnen 19, 51 en 82 en op alle metrolijnen.

Na de zomer van 2018 wordt de Leopold II-tunnel ook nog in de zomers van 2019 en 2020 volledig afgesloten. In totaal zal de renovatie 39 maanden duren.