TreinTramBus: “Afwachten of minimale dienstverlening werkt in de praktijk”

© Imageglobe

Reizigersorganisatie TreinTramBus is een voorstander van de minimale dienstverlening. “Het stakingsrecht blijft behouden, maar het wordt moeilijker voor een enkele vakbond om alles plat te leggen”, argumenteert voorzitter Stefan Stynen. Of de minimale dienstverlening ook in de praktijk werkt, zal nu moeten blijken.

De gegarandeerde dienstverlening wordt voor het eerst toegepast tijdens de 48 urenstaking van de socialistische vakbond ACOD Spoor die donderdag om 22.00 uur begint. De spoorlui moesten op voorhand laten weten of ze staken of niet, en op basis van hun beschikbaarheid wordt een vervoersaanbod uitgewerkt. Zo zou vrijdag een op de drie treinen rijden, liet spoorwegmaatschappij NMBS weten.

“We zijn altijd eerder voorstander geweest van de minimale dienstverlening”, zegt Stynen. “We kijken ernaar uit hoe ze gaat functioneren in de praktijk.” Zo zal moeten blijken of sommige treinen niet overvol zitten, of het op de perrons veilig blijft, enzovoort.

Volgens Stynen is het systeem vooral goed om te verhinderen dat één vakbond het hele spoorverkeer lamlegt. “Maar als de drie grote bonden samen staken, zal er toch geen enkele trein rijden”, voorspelt hij.

Voorspelbaarheid

De voorzitter van TreinTramBus betreurt toch de staking aan het begin van de grote vakantie. “Als je hoort dat sommige jeugdbewegingen al voor het derde jaar op rij een alternatief moeten zoeken om op kamp te gaan, dan vrees ik dat zij in de toekomst niet meer naar de trein zullen kijken”, zegt hij. “Voorspelbaarheid is een essentieel onderdeel van openbaar vervoer.”

ACOD Spoor staakt omdat niet alle spoorpersoneel op de lijst met zware beroepen bij de openbare diensten staat.

LEES OOK

Nu in het nieuws