Grote hinder op E40 door werken Leopold II-tunnel

Foto: Jimmy Kets

Brussel -

Ee stond donderdagochtend meer dan een uur file op de E40 van Gent naar Brussel door de voorbereidende werken aan de Leopold II-tunnel. Omstreeks 9 uur begonnen de files af te nemen en was het nog ongeveer 40 minuten aanschuiven vanaf Ternat. Dat meldt Brussel Mobiliteit.

Van 1 juli tot 1 september gaat de Leopold II-tunnel in Brussel volledig dicht wegens renovatiewerken. Donderdagochtend is er ter hoogte van het knooppunt Groot-Bijgaarden al één rijstrook gesloten. Voor wie vanaf de E40 Brussel binnenrijdt, leidt dat al tot heel wat hinder. Om 7 uur was het meer dan een uur aanschuiven tussen Aalst en Groot-Bijgaarden. Liefst vijftien kilometer file.

Het is moeilijk in te schatten hoe de situatie de komende dagen zal evolueren, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. De treinstaking en de Europese top kunnen voor meer drukte zorgen, maar mogelijk zullen sommige mensen thuiswerken omdat vrijdag de laatste schooldag is. “We gaan ervan uit dat mensen volgende week nog verrast zullen zijn”, zegt Paemen. “Zeker maandag en dinsdag verwachten we nog moeilijkheden, maar we gaan ervan uit dat de situatie zich vanaf de tweede helft van de week zal stabiliseren.”

Brussel Mobiliteit roept op om voor alternatieve oplossingen te kiezen. “Er zijn alternatieve routes voorzien, net als een pendelparking aan de Heizel met aansluiting op de metro”, klonk het eerder. “Aan Parking C op de Heizel worden 1.000 parkeerplaatsen ingericht als gratis pendelparking. Deze parking bevindt zich op 10 minuten stappen van metrostation Koning Boudewijn en van tramlijn 7. Tussen 6.30 uur en 22 uur is een gratis pendeldienst met collectieve taxi’s voorzien tussen de parking en het metrostation.”

Inkomend verkeer rijdt volgens Paemen best via de A12 om het noorden van het gewest te bereiken. “Voor het zuiden van het gewest is de Industrielaan (Anderlecht) de aanbevolen route. Voor het uitgaand verkeer gelden dezelfde routes, aangevuld met de Ninoofsesteenweg (N8).”

“Buiten de ruwe structuren wordt alles vernieuwd”

De volledige, ingrijpende renovatie van de Leopold II-tunnel zal 39 maanden duren. “Buiten de ruwe structuren wordt alles vernieuwd”, zegt Maarten Heirbrant, een van de hoofdwerfleiders van het project.

De tunnel wordt tijdens de komende nachten tussen 22 en 6 uur volledig gebruiksklaar gemaakt voor de volledige sluiting vanaf 1 juli en de werken de komende jaren. Er wordt nieuwe tijdelijke verlichting aangebracht en ook de elektriciteitskabels worden volledig verlegd op rasters tegen de muur, zodat die de werken aan het plafond en het wegdek niet kunnen verhinderen.

De zomersluitingen worden erg belangrijk voor de werken van het consortium Circul 2020 (Jan de Nul, Besix, EngieFabricom). Als er enkel tijdens de nacht wordt gewerkt, moet een lange colonne van voertuigen iedere keer in en uit te tunnel geraken.

“We kunnen de tunnel volledig sluiten na een twintigtal minuten en dan verliezen we nog eens een half uur voor iedereen de tunnel binnenrijdt en op zijn werklocatie is. Eenmaal het 5 uur is, moet iedereen al stilaan de tunnel verlaten om tegen 5.45 uur al ons verkeer uit de tunnel te hebben, zodat om 6 uur de eerste pendelaars meteen door de tunnel kunnen. Daarom hebben maar 6 à 7 productieve uren”, aldus Heirbrant.

Door km, mtm