TW Classic lokt 40.000 bezoekers, Editors sluiten festival in stijl af

Bron © BELGA

Afsluiten in stijl: Editors. Foto: Geert Van de Velde

TW Classic in Werchter heeft zaterdag 40.000 bezoekers ontvangen. Dat meldt Nele Bigaré van het organiserende Live Nation. Dat brengt het totale aantal bezoekers van de vier muzikale evenementen in het Festivalpark in Werchter dit zomerseizoen op 515.000.

Het openingsfestival Werchter Boutique lokte op 16 juni 60.000 bezoekers. Op 1 juli kwamen 66.000 fans opdagen voor het concert van de Britse popster Ed Sheeran.

De hoofdbrok was natuurlijk weggelegd voor Rock Werchter. De openingsdag op 5 juli kende een opkomst van 85.000 concertgangers. Dagen 2 tot 4, van 6 tot en met 8 juli, waren goed voor telkens 88.000 muziekfans.

Nele Bigaré maakte inmiddels ook de eerste mobiliteitscijfers van TW Classic bekend. “De fietsparkings, op ongeveer 500 meter van het Festivalpark, waren volzet. Volgens een eerste schatting boden die plaats aan 7.000 fietsers. Ook de park-and-bikeparkings waren een groot succes, al zijn er nog geen cijfers beschikbaar.”

TW Classic lokt 40.000 bezoekers, Editors sluiten festival in stijl af
Foto: Geert Van de Velde

Editors sluiten festivalseizoen in Werchter af

Editors hebben in de nacht van zaterdag op zondag het festivalseizoen in Werchter afgesloten. Op TW Classic kreeg de Britse indierockband met een anderhalf durend concert moeiteloos het publiek op de hand.

Voor een Belgisch publiek wil Editors zich met plezier in het zweet werken. Zeker als het decor de festivalweide in Werchter is. Voor de Britse formatie was het op TW Classic 2018 al de zevende passage in wat vandaag het Festivalpark heet. ‘No sound but the wind’ groeide uit tot een nummer voor de Belgen en de positieve respons op de nieuwe bezetting in 2012 heeft de band met ons land alleen maar versterkt. “De Belgen zijn het meest van al verzot op ons. Mensen begrijpen hier perfect waar we met de groep naartoe willen.” Dixit voorman Tom Smith.

Editors hadden er zin in en zo ook de massa die luid mee scandeerde op ‘Smokers outside the hospital doors’ en ‘Desire’. Als enige band op TW Classic mochten Smith en co bisnummers offreren. Het sein om ‘Papillon’ op de festivalweide los te laten. Het werd een voorspelbare maar waardige afsluiter van de zeventiende editie.

TW Classic lokt 40.000 bezoekers, Editors sluiten festival in stijl af
Foto: Geert Van de Velde

Kraftwerk linkt muzikale hits aan performancekunst in 3D-show

Alle festivalgangers van TW Classic in Werchter kregen zaterdagavond een 3D-brilletje voor een unieke beleving van het concert van Kraftwerk. De Duitse electropioniers linkten hun muzikale hits aan performancekunst in een 75 minuten durende 3D-show.

Vier mannen op leeftijd in geblokte pakjes netjes op een rij, roerloos achter hun keyboard. Ralf Hütter, Henning Schmitz, Fritz Hilpert en Falk Grieffenhagen brachten wat van Kraftwerk kon verwacht worden: elektromuziek van het eerste uur, opgesmukt met vindingrijke projecties en computergestuurde beelden. Vaak met een blik op de toekomst, zoals de landing van een ufo en andere ruimtetuigen.

Het publiek was dankbaar voor een collectie grote hits. Van ‘The man-machine’ tot ‘The robots’, waarin Kraftwerk al in 1978 de niet altijd evidente relatie tussen mens en machine voorspelde. ‘Autobahn’ werd opgesmukt met beelden van de onvermijdelijke kever van Volkswagen en een oude Mercedes.

Hoogtepunt van het concert was ‘Radio-activity’. Daarin bestookte Kraftwerk het publiek met verwijzingen naar de kernrampen in Fukushima en Harrisburg, de atoombomaanval op Hiroshima en de nucleaire site van Sellafield.

Aan de vooravond van de kasseirit naar Roubaix mocht ‘Tour de France’ niet ontbreken. Het werd een fantastische ode aan de wielersport, met beelden van legendarische cols uit de Alpen en de Pyreneeën zoals de Aubisque en de Izoard. En met retrofragmenten uit de oude doos en nog niet vergeten wielrenners als Greg LeMond, Michael Boogerd en Robbie McEwen.

TW Classic lokt 40.000 bezoekers, Editors sluiten festival in stijl af
Foto: Geert Van de Velde
  • VOOR ABONNEES