Wout van Aert reageert op criticasters: “Jammer om jullie negatieve commentaren te lezen”

Foto: rr

Wout van Aert heeft heel wat volgers op Strava, de app waarmee je sporters hun prestaties kan volgen. Na zijn ochtendloop kreeg hij gisteren echter heel wat negatieve opmerkingen. “Jammer om jullie negatieve commentaren te lezen”, diende hij zijn criticasters van antwoord.

Bij zijn nuchtere looptraining van 8 kilometer (toch alweer aan het veld aan het denken?) zette Wout van Aert gisteren een foto van een blikje Red Bull, zijn sponsor. “Een (suikervrije) (groene) Rode Stier (met limoensmaak).”

Maar dat leverde heel wat negatieve commentaren op. Dat “een atleet van wereldniveau” op Strava reclame maakt en dan nog “voor dergelijk vergif”, klonk het onder meer.

“Jammer om jullie negatieve commentaren te lezen”, kon Van Aert zich niet bedwingen. “RedBull is uiteraard mijn sponsor maar ook iets dat ik echt gebruik. Cafeïne versnelt de vetverbranding en het helpt me uit bed voor een nuchtertraining. Ik wil jullie graag inside info geven via strava. Als ik op training stop voor een koffie met een stuk taart zou ik het ook posten!”

Dokters

Het is niet de eerste keer dat Van Aert duidelijk reclame maakt voor de energiedrank, sinds begin 2018 zijn sponsor. Hij deed dat toen voor het eerst toen hij op het BK wapperend met de armen over de meet kwam, want “Red Bull geeft je vleugels”. En sindsdien is hij wel vaker met petten of mutsen van zijn sponsor te zien.

Iets wat van meetaf aan overigens al niet op gejuich werd onthaald door heel wat dokters. Zij waarschuwen al langer voor de nadelige effecten van energiedranken, die tjokvol cafeïne zitten en waar vooral de jeugd ­aan verslingerd is. Zes op de tien drinken ze, bijna een op de zeven ­zowaar elke dag. Cafeïne verhoogt nochtans de hartslag en bloeddruk. Het grootste acute gevaar zit hem bij jongeren die al hartproblemen hebben, maar dat niet weten.

“Het is de taak van ouders om te vermijden dat hun kinderen overmatig veel energiedrank drinken”, reageerde Van Aert toen op die commotie. “Mensen vergeten dat in Red Bull niet meer cafeïne zit dan in een tas koffie.”

In een blikje energiedrank zit zo’n 30 à 32 milligram cafeïne. In een koffie is dat 45 tot 75 milligram. Alleen drinken jongeren vaker en meer van de suikerrijke energiedrank. Zo zijn merken als Monster alleen per halve liter verkrijgbaar. In één zo’n blik zit vier keer zoveel cafeïne als in een cola. Een 14-jarige die een Monster drinkt, overschrijdt zo in één keer de veilige dosis.

Door vml