Niemand wil nog een oude diesel, behalve buitenlanders

Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu liever benzines wil. Het gevolg is een dubbele stijging: meer export van Belgische diesels en meer import van buitenlandse benzines.

De Belgen verkochten vorig jaar voor het eerst voor meer dan 2 miljard euro aan ­tweedehands- wagens. Dat is een stijging van 17 procent in vergelijking met vier jaar geleden. Tegelijk werd voor het eerst voor meer dan 1 miljard euro aan auto’s naar ons land in­gevoerd. Tegenover 2013 is dat een toename met liefst 55 procent, zo blijkt uit cijfers van het Agentschap voor Buitenlandse Handel.

<B>Niemand wil nog een oude diesel,</B> behalve buitenlanders

De sterke toename van de handel in oude wagens illustreert de mismatch op de tweedehandsmarkt. “Het publiek is meer en meer op zoek naar kleine benzinewagens, terwijl het aanbod van tweedehandswagens vooral uit diesel­wagens bestaat”, zegt Marc Gros van zoekertjessite Gocar.

België was decennialang een land van dieselrijders, maar dat stopte de afgelopen jaren abrupt. Het uitstootschandaal van Volkswagen knaagde aan de populariteit van de diesel, maar ook de fiscaliteit hielp een handje. “In drie jaar tijd is de fiscale druk op diesels met 30 procent gestegen, door een hogere verkeersbelasting en hogere accijnzen”, zegt Maarten Matienko van VAB. Bovendien bannen steden steeds vaker oude wagens door de invoering van een lage-emissiezone. Dat is nu al het geval in Antwerpen en Brussel. In 2020 volgen Gent en Hasselt.

Uit recente cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat bijna 80 procent van de particulieren vandaag voor een benzinewagen kiest. Eind 2011 koos nog driekwart van de Belgen voor een dieselwagen. Bij de bedrijfs­wagens lag het aandeel diesels nog veel hoger. Die wagens raken leasing­bedrijven en fleetmanagers in ons land niet langer kwijt.

In Oost-Europese landen heeft de diesel nog niet zo’n slechte reputatie. De afgelopen vier jaar steeg de uitvoer naar Roemenië, Hongarije, Polen, Slovakije en Bulgarije sterk.

Ook Portugal en Spanje impor­teren meer. “In de crisisjaren zijn daar nauwelijks nieuwe auto’s ingeschreven”, zegt Gros. “Daardoor hebben ze een groot tekort aan tweedehandswagens.”

En ook in Nederland groeit de interesse voor onze diesels door de vraag naar steviger motoren, bijvoorbeeld om caravans te trekken.

Import stijgt sneller

Maar nog sterker dan de uitvoer van oude auto’s, was de invoer in ons land. “Belgische handelaars stonden daar altijd wat weiger­achtig tegenover”, zegt ­Behets. Maar door de zo sterk gestegen vraag naar kleinere benzine­wagens hebben ze geen andere keus. Opmerkelijk is wel dat de import van auto’s veel geconcentreerder is dan de export. Net geen 80 procent van alle import komt uit vier landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje en Nederland.

Door Dries De Smet
    VOOR ABONNEES