Probleem met Sodexo’s app voor poetshulpen was “vrij extreem”

Bron © BELGA

Foto: BELGA

De jobtracker-applicatie van dienstverlener Sodexo, waarmee poetshulpen hun prestaties elektronisch moeten ingeven, was tot dinsdagvoormiddag enkele dagen niet beschikbaar door technische problemen. Hoewel die intussen verholpen zijn, leeft bij de dienstenchequebedrijven veel ongenoegen over hoe Sodexo de problemen beheerde. “Dit was vrij extreem, en dat hebben we zo ook gezegd aan Sodexo”, zegt Paul Verschueren van sectororganisatie Federgon.

De problemen werden dinsdag al aangekaart door Vlaams parlementslid Emmily Talpe (Open VLD). Zij stelde zich ook al ernstige vragen bij de “non-communicatie” van het Franse bedrijf. “Dat zulke pannes voorvallen is altijd mogelijk, maar dat Sodexo de dienstenchequeondernemingen in onwetendheid laat en zelf nalaat om snel en duidelijk te communiceren, is problematisch.”

Bij Sodexo is te horen dat de problemen vrijdag begonnen en dinsdagochtend alweer opgelost waren. “Bovendien konden poetshulpen hun prestaties ook doorgeven via de telefoonlijn die al gebruikt werd voor de app gelanceerd werd”, zegt een woordvoerster van Sodexo. “Daarnaast kunnen ze dat ook doen via de dienstenchequebedrijven zelf. Omdat de prestaties de dag zelf moeten ingegeven worden, zijn er altijd andere mogelijkheden dan de app.” De woordvoerster hamert erop dat “het systeem werkt”.

Federgon van zijn kant wil het probleem niet minimaliseren. “Die telefoonlijn is er inderdaad, maar die is niet gratis. Bovendien leven we in een tijd waarin zowel Sodexo als de overheid maximaal inzet op elektronische cheques.”

Maar meer nog dan het probleem zelf, was de communicatie van Sodexo problematisch, volgens Federgon. Dat heeft volgens Verschueren te maken met een verkeerde inschatting van het probleem bij Sodexo. “Zij hadden het over een probleem dat niet algemeen was, maar volgens onze inschatting gaat het om een paar duizend poetshulpen. Er is te lang gewacht met communicatie naar de bedrijven, en dus ook naar de poetshulpen. Daardoor ontstond ongerustheid over wat aan de gang was. Het was pas maandag op de middag dat er, op ons aandringen, gecommuniceerd werd.”

Volgens Talpe werden de dienstenchequebedrijven door deze panne met veel extra werk en kosten opgezadeld. Federgon drong bij Sodexo aan op een “genoegdoening”. Donderdag in de loop van de namiddag komt er een communicatie over een eenvoudig formulier waarmee de prestaties van de voorbije dagen snel ingegeven kunnen worden.