OPINIE. Het belang van onderhoud? Vraag maar in Oostakker, Meulestede en Ledeberg...

De Meulestedebrug in het noorden van Gent dateert uit 1955 en is om de haverklap defect of afgesloten voor herstellingswerken. Het dossier voor een nieuwe brug sleept al jaren aan. Foto: fvv

Gent -

Politici en agentschappen op hun woord geloven ‘dat het wel goed zit’ met het onderhoud van onze basisinfrastructuur is voor Gentenaars ook niet makkelijk geworden. Vraag maar in Oostakker, Meulestede of Ledeberg.

We hebben graag nieuwe dingen. Maar nieuwe dingen moeten ook worden onderhouden. Onthoud dat maar in de aanloop naar de verkiezingen.

Na het ‘brug-drama’ in Genua keken de Gentenaars deze week zelf ook omhoog, naar onze eigen viaducten en bruggen, waaraan duidelijk werk is. Geen enkele andere provincie heeft evenveel ‘probleembruggen’ als de onze.

OPINIE. Het belang van onderhoud? Vraag maar in Oostakker, Meulestede en Ledeberg...
Bert Staes is stadsreporter voor De Gentenaar Foto: redactie

Paniek zaaien is nooit slim. Maar politici en agentschappen op hun woord geloven ‘dat het wel goed zit’ met het onderhoud van onze basisinfrastructuur is voor Gentenaars ook niet makkelijk geworden. Vraag maar aan de inwoners van Oostakker, waar bruin water uit de verroeste leidingen stroomde. Vraag maar aan de Ledebergenaars, die al bijna een jaar tram 4 niet meer kunnen nemen omdat de tramsporen zijn versleten.

Of vraag het aan de inwoners van Meulestede, die al jaren de tot op de draad versleten Meulestedebrug zien blokkeren. De shoppers in de Veldstraat die hun enkels omslaan op de kaduke kasseien, de fietsers die in de Burgstraat tussen de gapende barsten moeten slalommen … De lijst is lang. Plannen zijn er altijd, maar als het op de moeilijke budgetbeslissingen aankomt, hebben heel wat instanties en politieke niveaus het onderhoud van onze infrastructuur te laag op hun agenda staan.

Dat loopt mis. “Dringende herstellingen zijn nodig”, heet dat dan in communicatietaal. Lees: het is te gevaarlijk geworden om het nog langer uit te stellen. Zo moesten de Vleeshuisbrug én de Rekelingebrug, aan het Gravensteen, in 2016 halsoverkop worden hersteld , waardoor tram 1 maandenlang was geknipt.

De Brabantdam moest dan weer ‘dringend’ worden vernieuwd, op een moment, in 2015, dat Gent al kreunde onder de werven. De ­riolering in de Martelaarslaan was aan ‘dringende renovatie’ toe, op een kritiek moment vlak voor de invoering van het circulatieplan.

Meer onderhoud is natuurlijk peperduur en betekent minder nieuwe bruggen en tramsporen. Volgens cijfers van het stadsbestuur zou het bijvoorbeeld 1,2 miljard euro kosten om vandaag alle wegen, voet- en fietspaden in de stad in één beweging te vernieuwen. Onrealistisch.

Maar vandaag vernieuwt Gent per jaar slechts 1,25 procent van al die wegen. Zo duurt het tachtig jaar om alles één keer te vervangen. Het is al beter, tijdens de vorige legislatuur zat dat rond de 0,75 procent, goed voor een vervanging één keer om de 120 jaar. Dat moet meer zijn.

Saai, ik weet het. Je wint geen verkiezingen met een keurig onderhoud. Maar met roestende waterleidingen en afbrokkelende bruggen ook niet.

Bert Staes is stadsreporter voor De Gentenaar

Door Bert Staes
  • VOOR ABONNEES