N-VA: “Opnieuw meer auto’s in Gent als we de knips weghalen, wie zegt dat?”

Anneleen Van Bossuyt blijft het circulatieplan een vergissing vinden: “Maar ik snap dat Filip Watteeuw het hier de max vindt. Foto: DVH

Gent -

“Alle knips weg” en de parkeertarieven “terug naar wat ze waren in 2016”. De Gentse N-VA blijft er rotsvast van overtuigd dat het circulatieplan een vergissing is, ook nu de luchtkwaliteit in de stad opmerkelijk blijkt verbeterd. “Als Gent verder doet zoals we bezig zijn, dan wordt het hier Brugge-aan-de-Leie.”

Als N-VA het voor het zeggen krijgt in Gent na de verkiezingen, mag ik dan met mijn auto opnieuw over de Phoenixbrug? “Ja. Geen knips voor ons.” Mag ik opnieuw door de Ottogracht rijden? “Ja. Geen knips voor ons.” Oké, dat betekent wel dat er opnieuw meer auto’s door de binnenstad zullen rijden, toch? “Wie zegt dat? Ik ben daar niet van overtuigd. Als je de alternatieven uitbouwt zoals wij voorstellen, kan je perfect hetzelfde resultaat bereiken.”

N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt beleeft geen makkelijke week. Onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij toont aan dat de hoeveelheid stikstofdioxide – het schadelijke gas NO2 dat wordt uitgestoten door auto’s – met een vijfde is afgenomen in het stadscentrum sinds het circulatieplan. Het opmerkelijke resultaat ging heel Vlaanderen rond. “Ja, maar de meetpunten werden gekozen samen met de Stad. Tja.”

Camera’s uitschakelen

De Gentse N-VA blijft er rotsvast van overtuigd dat het circulatieplan een vergissing is. En niet alleen de knips. De wandelbusjes? “Geld dat we nuttiger kunnen gebruiken.” De nummerplaatcamera’s? “Uitschakelen.” De taxidienst Uber? “Toestaan, we missen dat nu in Gent.”

Het voetgangersgebied en de zone 30 mogen blijven van Van Bossuyt. “Ze mogen van ons zelfs nog uitgebreid worden.” Maar veel andere goede kanten ziet de N-VA-lijsttrekker niet aan het circulatieplan.

Wat stelt u dan voor?

“Om de mensen zelf de keuze te laten. Wij willen ook minder auto’s in de stad. Dat is zo klaar als een klontje. Ons uitgangspunt is hetzelfde. Maar wij willen de mensen verleiden om hun auto te laten staan, in plaats van te verbieden of te verplichten.”

Wat betekent dat concreet? Welke knips wil u weg?

“Allemaal. We moeten af van die primitieve manier om mensen te verbieden de auto te nemen.”

Waar dan juist? Heeft u dat uitgetekend op een plannetje of zo?

“Dat hebben we niet. Filip Watteeuw heeft vier jaar nodig gehad om zijn circulatieplan uit te dokteren...”

Dat betekent opnieuw meer auto’s in het stadscentrum.

“Wie zegt dat? Ik ben daar niet van overtuigd.”

Als je een knip weghaalt, dan rijdt iedereen daar toch opnieuw door?

“Ja, maar dankzij het totale plan dat wij voorleggen zullen er minder auto’s zijn dan er oorspronkelijk waren voor het plan.”

Bijvoorbeeld door de parkeertarieven te verlagen?

“Die moeten inderdaad naar beneden, terug naar het niveau van begin deze legislatuur, toen ze net geïndexeerd waren. Dat was aanvaardbaar.”

Dat is de klok terugdraaien, zeggen critici.

“Dat is absoluut niet de klok terugdraaien, integendeel. Mensen als kleine kinderen behandelen en zeggen dat ze niet meer van a naar b mogen rijden, ‘want wij hebben dat zo beslist’, dat is de klok terugdraaien. Wij willen net meer moderne technologie inschakelen.”

Antwerpen

In Antwerpen hanteert N-VA ook het principe van ‘verleiden’, maar die vergelijking wil Van Bossuyt niet maken. “Elke stad heeft haar eigenheid. Alleen al op schaal kan je beide steden niet vergelijken.”

Hoe wilt u de Gentse automobilist verleiden?

“Wij gaan nooit iemand verbieden om zijn auto te gebruiken. Nooit. Wij willen de mensen belonen als ze de auto laten staan en ze sturen in de richting van de juiste keuze: minder de auto gebruiken.”

Krijg ik dan geld of hoe werkt dat?

“Spitsmijden is bijvoorbeeld een optie. Als je om half zeven ’s ochtends naar je werk rijdt, in plaats van in de spits, dan krijg je een beloning. Dat kan met een waardebon bij een handelaar. Er bestaan smartphone-apps waarmee dat perfect kan.”

“Wij denken ook aan een app die alle vervoersmodi verzamelt. Je wil van de Vrijdagmarkt naar de Weba? Open je app en die toont al je mogelijkheden. Je kan dan zelf een keuze maken en idealiter meteen een ticket kopen.”

Een gratis pendelbusje naar de park-and-ride aan de Weba: is dat verleiden?

“De park-and-rides moeten echt beter uitgebouwd worden. Neem nu die P&R aan de Weba, dat is een grote open vlakte. Zet daar toch eens een schuilhuisje. Het mobiliteitscomfort moet echt omhoog. Moet die shuttlebus dan gratis? Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen bereid zijn om een klein bedrag te betalen in ruil voor meer comfort.”

Als alternatief voor de knips schuift u “slim verkeersmanagement” naar voren. Wat is dat?

“Er kan zo veel. Neem de zwarte verkeersgeleidingsborden die naast de baan staan. Zet die terug up to date. We kunnen slimme verkeerslichten met elkaar laten communiceren zodat je geen twee minuten voor het rood licht moet staan zonder reden. De Stad is nu met Europees geld big data aan het analyseren om de verkeersstromen in kaart te brengen. Wacht daar toch op om een circulatieplan in te voeren.”

Brugge-aan-de-Leie

Met N-VA in het stadhuis, krijgen de Gentenaars dan eindelijk een nieuwe tramlijn?

“Wij gaan daar alleszins alles aan doen. Maar je moet dat in overleg doen met de Vlaamse regering. Het huidige stadsbestuur nam altijd een zeer negatieve houding aan naar de Vlaamse regering. En dan maar klagen dat ze niet veel doen. Dan creëer je niet veel goodwill.”

Begrijpt u dat niet, als alle investeringen naar Antwerpen lijken te gaan?

“Dat wordt dan wel gezegd. Maar misschien zijn zij wel met meer goodwill aan tafel gegaan. Je zou verhoudingsgewijs naar het aantal inwoners van Antwerpen en Gent moeten kijken. Maar kijk, De Lijn moest hervormd worden. Het was geen gezond bedrijf. De socialisten hebben lang de basisbereikbaarheid aangehouden, wat super veel gekost heeft. De investeringen moesten toen slimmer gebeurd zijn.”

U woont nu zelf in de binnenstad, in de Burgstraat. Vindt u Gent aangenaam?

“Ik vind het moeilijk. Begin er maar aan als je slecht ter been bent of drie kinderen hebt. Gent is nu vree goed voor mensen die fietsen en die hier wonen en werken. Ik begrijp dat Filip Watteeuw het hier de max vindt. Die mens woont hier op een scheet vandaan. Ik gun het hem. Maar Gent is meer dan de centrumbewoners die kunnen fietsen.”

“Als we verder doen zoals we nu bezig zijn, dan herkennen we Gent over tien jaar niet meer. Het zal een Brugge-aan-de-Leie zijn. Leuk voor de happy few, de toeristen en de hotels. De terrassen zullen nog altijd vol zitten. Maar de middenstand zal het hier niet meer zien zitten en grote bedrijven zullen uitwijken.”

Door Bert Staes
  • VOOR ABONNEES