Ketnet zet zwaar in op innovatieve en digitalisering

Bron © BELGA

Themabeeld Foto: BELGA

Ketnet zet ook in het najaar van 2018 in op innovatieve en veilige programma’s op kindermaat. De kinder- en jongerenzender van de VRT doet dat onder meer met een volledig nieuwe privacywebsite, een eerste augmented reality-game, vlogs, “web-only content” en extra aandacht voor mediawijsheid met “@elindo” en een tweede editie van “De Schaal van M”.

In 1998, twintig jaar geleden, lanceerde Ketnet zijn eerste website. Dat was het begin van de digitale poot die over de jaren heen almaar belangrijker werd. Om die verjaardag te vieren, organiseerde de zender dinsdag in het Digitaal Atelier van Google in Brussel een panelgesprek rond mediawijsheid. Tegelijk werd de programmatie van het najaar voorgesteld.

“Deze verjaardag is het ideale moment om eens vooruit te blikken op de toekomst”, zei netmanager Maarten Janssen. “De voorbije jaren is Ketnet geëvolueerd in de manier waarop het aanbod onze gebruikers bereikt. Ook anno 2018 wil Ketnet nog altijd een unieke 360°-beleving zijn die meegroeit met elk kind in Vlaanderen en hen een meerwaarde biedt. De zender is er voor alle kinderen in elk aspect van hun leven en zeker ook op digitaal vlak. Daarom blijven we inzetten op een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod van eigen bodem.”

Innovatief aanbod

Voor het innovatieve aanbod, alle digitale projecten en de aanwezigheid op sociale media laat Ketnet zich omringen door partners in het veld die expertise hebben over mediawijsheid, zoals Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw.

Elindo Avastia presenteert het nieuwe programma “@elindo”. Daar sprokkelt hij al “het leukste aanbod” van het internet bij elkaar. Hij luistert naar straffe getuigenissen en zoekt samen met de jongeren en een panel van tieners naar antwoorden op hun vragen. “Met dit nieuwe programma willen we kinderen meer mediawijs maken. We hopen dat kinderen én hun ouders samen het internet en de sociale media beter leren begrijpen”, legt Avastia uit.

Ketnet en Mediawijs starten dit najaar met een tweede editie van “De Schaal van M”. In de week van 5 tot en met 9 november dagen Ketnet en Mediawijs 10- tot 12-jarigen uit in een onlinespel en gaan ze op zoek naar de “Meest Mediawijze klas van Vlaanderen”.

Digitale poot

Ketnet focust al jaren niet alleen op tv-programma’s en bouwt ook dit najaar zijn digitale poot verder uit. “We brengen veel ‘web-only content’. Zo is er elke woensdag ‘Shout-Out’, een interactieve show waarin we online in gesprek gaan met onze Ketnetters”, aldus Janssen.

Ook video weblogs (vlogs), dagboeken op internet, blijven dit najaar aanwezig bij Ketnet. De nieuwe fictiereeks “Campus 12” kreeg deze zomer, alvorens het op antenne kwam, een digitale beleving met vlogs van Jasper de hoofdrolspeler. Ook wanneer de reeks, die van maandag tot donderdag loopt, op antenne even stopt, kunnen de Ketnetters tijdens het weekend online nog meer volgen met de vlog van Sam en Emilie.

“Buck”

De zender brengt dit najaar ook “Buck” op het scherm, een reeks van de makers van “W817”. De serie volgt de onopvallende en onzekere Elias die worstelt met zijn leven als puber. Hij vindt afleiding in zijn computerspel waarin zijn digitale held commandant Buck hem nooit in de steek laat.

Verder is er ook het vierde seizoen van “4eVeR”. Deze realistische fictiereeks van Ketnet, die net als “D5R” moeilijke onderwerpen bespreekbaar maakt, is nu ook te volgen op een gloednieuwe “4eVeR”-zone in de Ketnet-app en op Ketnet.be.

Door jvh