Europese auto-industrie bezorgd na nieuwe afspraken over CO2-uitstootnormen

Bron © BELGA

De Europese auto-industrie maakt zich zorgen over de “negatieve impact” die de nieuwe CO2-uitstootnormen kunnen hebben waarover de EU-lidstaten dinsdagavond een politiek akkoord hebben gesloten.

Sectororganisatie ACEA, waarbij alle grote constructeurs aangesloten zijn, maar die ook samenwerkt met nationale koepels als het Belgische Febiac, vreest gevolgen voor de concurrentiekracht van de industrie, voor de werkgelegenheid en voor de consument.

De EU-ministers kwamen dinsdagavond overeen om, vertrekkende van de normen die tegen 2021 moeten worden gehaald, de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met nog eens 35 procent te reduceren en de uitstoot van bestelwagens met 30 procent. “Ook al is het overeengekomen niveau van uitstootbeperking minder agressief dan in het Europees Parlement, dat vorige week stemde, riskeert het een negatieve impact te hebben”, zegt Erik Jonnaert, de Belgische secretaris-generaal van ACEA.

Hij wijst erop dat de Europese auto-industrie nu al een prioriteit maakt van het verder beperken van de CO2-uitstoot. “Alle constructeurs investeren reeds in hun aanbod van alternatief, vooral elektrisch aangedreven auto’s en bestelwagens.” ACEA kan zich vinden in maatregelen om de verkoop van elektrische en hybride voertuigen te stimuleren, maar vindt de manier waarop de lidstaten die hebben uitgewerkt niet realistisch.

Jonnaert roept de Europese instellingen op om een definitief akkoord te sluiten dat zowel het leefmilieu als de industrie beschermt. Ze mogen ook de “betaalbare en comfortabele mobiliteit voor alle burgers” niet uit het oog verliezen.