Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Lees gratis verder >

COLUMN. “Ik voelde mee met de broze geest van een opgroeiend tienermeisje en kroop in haar aandoenlijke jongenslijf”

COLUMN. “Ik voelde mee met de broze geest van een opgroeiend tienermeisje en kroop in haar aandoenlijke jongenslijf”

Dinsdag opende ‘Girl’, de debuutspeelfilm van de jonge Vlaamse regisseur Lukas Dhont, het Film Fest in Gent. Ook ik was aanwezig. Eerder oogstte de prent al een staande ovatie op de wereldpremière in Cannes, en dat maakte mij zowel nieuwsgierig als een vleugje weerbarstig: als zelfs juryvoorzitter Benicio Del Toro 25 minuten enthousiast heeft staan applaudisseren, voel je je toch verplicht het ook gewéldig te vinden. Om nog maar te zwijgen van de prijzen die de film al mocht ontvangen, waaronder de toonaangevende Caméra d’Or.

Toch kan ik niet anders zeggen dan dat ‘Girl’ mij oprecht zéér diep heeft geraakt. Het is niet enkel een opvallend matuur ­debuut, met een excellente fotografie, meeslepende muziek en indrukwekkende ...