Gerenommeerd modejournaliste: “Lelijke sneakers zijn op hun retour”

Bombastische sneakers zoals de ‘Triple S’ van Balenciaga zijn hun hoogtepunt voorbij. Volgens Vanessa Friedman, modejournaliste bij het Amerikaanse Vogue, worden ze steeds absurder en is het meer een trend om naar de schoenen te kijken dan ze effectief te dragen.

Een terugblik op 2014: Karl Lagerfeld stuurde modellen met 64 sneakers de catwalk op. De trend was gezet en merken werden steeds creatiever met het schoeisel. In januari 2017 ontketende de ‘Triple S’- sneaker van Balenciaga een wereldwijde hype. Veel modefanaten en influencers poseerden er trots mee op Instagram. Nu is het volgens Vanessa Friedman, een toonaangevende modejournaliste, tijd voor een nieuwe wind.

Voor Frankenstein

“Vier en een half jaar na de show van Chanel, heeft het fenomeen van de modesneaker het punt van absurditeit bereikt. Elk merk heeft tegenwoordig zulke schoenen in het gamma en de druk is groot om steeds met vernieuwende modellen te komen… om het nog gekker, kunstiger of lelijker te maken. De schoenen zijn een parodie op zichzelf geworden”, schrijft ze in het modeblad.

“Sommige van die schoenen zijn geweldig, maar veel ontwerpen lijken meer op ‘Frankenstein’-maskers voor de voeten. Ze zijn lomp, ogen agressief en zijn - letterlijk - een blok aan het been van de mensen die ze dragen. En ze kosten ontzettend veel.”

Gerenommeerd modejournaliste: “Lelijke sneakers zijn op hun retour”

Of dat betekent dat we nu plots geen ‘lelijke’ schoenen meer in het straatbeeld zullen zien, maar wel meer minimalistische sneakers? Zo’n vaart zal het volgens Friedman niet lopen. De ‘opgepompte’ focus komt gewoon meer op een ander type schoen te liggen: de hike boot. Ofwel: een lompe wandelschoen die een glamoureuze make-over kreeg. Onder meer Gucci zet de toon met de nieuwe ‘Flashtrek’-collectie.

Door vwh