De Lijn gaat passagiers buiten Brusselse Noordstation laten wachten en opstappen

Bron © Eigen berichtgeving

Passagiers maar ook de chauffeurs van De Lijn voelen zich al lang niet meer veilig in het Noordstation Foto: tg

De Lijn wil haar passagiers in Brussel voortaan buiten het Noordstation laten opstappen. De vervoersmaatschappij heeft een bouwaanvraag ingediend voor een grote luifel die de wachtende reizigers moet beschermen tegen weer en wind, zo bevestigt de woordvoerder aan Nieuwsblad.be.

De problematiek van de transmigranten en het onveiligheidsgevoel in het gebouw, zijn volgens Astrid Hulhoven van De Lijn niet de hoofdreden voor die beslissing. De bouwaanvraag werd al een tijdje geleden ingediend bij de Brusselse regering, maar het is voor het eerst dat De Lijn met de plannen naar buiten treedt.

“Er werd al veel langer over nagedacht. Omdat we alle vertrekkende reizigers op dezelfde plaats willen laten opstappen. Nu zijn er te veel perrons op de ondergrondse verdieping van het Noordstation en moeten reizigers vaak zoeken om te zien waar hun bus komt. Door de opstapplaats buiten het station te leggen, op het einde van de Vooruitgangsstraat bij het Bolivarplein, kunnen we alles meer centraliseren en is het voor de reizigers ook duidelijk waar ze moeten wachten. En ook niet onbelangrijk, dat gaan we zeker niet ontkennen, buiten is er ook meer sociale controle en is het veiliger dan in het station”, zegt Astrid Hulhoven van De Lijn.

LEES OOK. Maximiliaanpark loopt leeg, Noordstation loopt vol: “Het is de laatste keer dat ik hier kom, ik ben bang”

De Lijn krijgt vaak klachten van reizigers die zich onveilig voelen in het Noordstation. “Onze eigen veiligheidsdienst en de politie doen al het mogelijk. En we geven alle incidenten ook consequent door aan de spoorwegpolitie. Maar er is een probleem, dat weten we. Ook onze chauffeurs klagen dat ze zich niet altijd veilig voelen. Zeker ’s avonds niet”, klinkt het nog.

Onveiligheidsgevoel bij reizigers en chauffeurs

Op de plaats waar nu het eind- en beginstation van de bussen gelegen is, zullen de aankomende bussen in de toekomst wel stoppen om reizigers te laten uitstappen. Maar die moeten daar niet wachten en kunnen direct het station verlaten. Maar in het station zouden geen vertrekkende passagiers meer opstappen. Dan doen ze buiten het station.

De buschauffeurs zijn alvast vragende partij om de perrons 1 tot 8 enkel nog te gebruiken om mensen te laten uitstappen en als parkeerplaats voor bussen maar de opstapplaats buiten het station te leggen.

De Lijn wacht nu op een akkoord van de Brusselse regering die boven het station, officieel het CCN-gebouw (Communicatiecentrum Noord), administratieve diensten heeft zitten. Probleem is wel dat de Brusselse regering het gebouw graag zou willen verkopen. Volgens het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) zou het CCN, dat al sinds de jaren ‘70 dienst doet als station voor treinen en bussen, tussen de 30 en 56 miljoen euro moeten opbrengen.

De bussen van de MIVB, de Brusselse vervoersmaatschappij, stoppen nu al voor het stationsgebouw aan het Bolivarplein.

Zodra alle vergunningen in orde zijn, zou De Lijn kunnen starten met de aanpassingswerken want de nodige kredieten zijn voorzien.

Door Thierry Goeman