Deze zware gevolgen heeft de racistisch getinte campagne van Dolce & Gabbana

Het Italiaanse merk Dolce & Gabbana kwam eerder deze week in opspraak door een racistisch getinte campagne voor de Chinese markt. De controverse is niet zonder gevolgen: de bekende luxewebwinkel Net-A-Porter haalt het label onmiddellijk uit het aanbod.

Wat voorafging: Dolce & Gabbana lanceerde een reeks campagnefilmpjes om uit te spelen in China. In de hoofdrol? Een verlegen Aziatisch model dat de Italiaanse specialiteiten pizza, pasta en cannoli probeert te eten met stokjes. Dat lukt echter niet, met een heel knullig resultaat als gevolg.

LEES OOK. Dolce & Gabbana beschuldigd van racisme in nieuwste campagne
 

De 'instructiefilmpjes’ werden door velen als beledigend beschouwd. Het populaire Instagramaccount The Diet Prada verweet het ontwerpersduo Stefano Gabbana en Domenico Dolce ervan hun doelgroep stereotiep af te beelden als mensen met een gebrek aan verfijning en cultuur, die niet begrijpen hoe ze buitenlandse maaltijden moeten eten. Chinese fans met het merk in hun kleerkast postten filmpjes online waarin ze de stuks verscheuren of verbranden. In sommige fysieke winkels in China worden agenten ingezet om mogelijke vernielingsacties tegen te gaan.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by catherine lohan Gomez ?? (@catherinellohangomez) on

Niet meer online verkrijgbaar

Ook op grote schaal zijn er gevolgen. Nadat het duo een geplande modeshow in China annuleerde uit vrees voor een boycot, wordt het merk nu geboycot door de toonaangevende webwinkel voor luxemode Net-A-Porter, hetzij op de Chinese versie ervan. Ook de andere Chinese sites van het platform (Mr Porter en Yoox) verkopen geen stuks meer van het label. Dat zij de woordvoerder van de groep in een reactie aan modesite Women’s Wear Daily (WWD).


In een video, gepost op de Chinese sociaalnetwerksite Weibo, excuseren de twee oprichters zich uitvoerig. “We zullen deze les nooit vergeten en dit zal nooit meer gebeuren”, aldus Gabbana. “En we moeten harder ons best doen om de Chinese cultuur te begrijpen en respecteren. We vragen vanuit de grond van ons hart vergiffenis”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ???????s ???? ? (@iamnicholaschow) on

 

Eerdere controverse

In een andere poging om hun verantwoordelijkheid op te nemen hebben de ontwerpers intussen ook hun verontschuldigingen aangeboden op Instagram. “We hebben niets dan respect voor China en de Chinese bevolking. Stefano Gabbana en Domenico Dolce bieden hun excuses aan”, staat er zwart op wit te lezen. Het is niet de eerste keer dat Dolce & Gabbana controverse veroorzaken. In 2015 zeiden de ontwerpers in het Italiaanse blad Panorama dat ze tegen IVF en holebi-ouderschap zijn, tot groot ongenoegen van de Britse artiest Elton John. Vijf maanden later volgde een verontschuldiging.

LEES OOK. Domenico Dolce excuseert zich voor omstreden IVF-uitspraken

 

 

 

 

 

 

 

Door vwh
Meest recent