Nukkige verkeerslichten raken maar niet goed afgesteld

  • Wie vanuit Gent of Zele in de richting van Lokeren rijdt, moet tijdens de spits geduld oefenen.
Lokeren -

Wie van Zele naar Lokeren rijdt of de afrit van de E17 vanuit Gent richting Lokeren neemt, moet vooral tijdens de spits geduld oefenen. De verkeerslichten van de N4, de Zelebaan, met het industriepark E17/3 zijn onderwerp van heel wat frustratie.

Sinds enkele weken zijn die verkeerslichten blijkbaar anders afgesteld. Tijdens de spitsuren leidt dat op de N47 geregeld tot files. Zo doe je er soms een halfuur over om vanuit Zele naar Lokeren te rijden. Heel wat pendelaars maakten via de sociale media hun ongenoegen al bekend en trokken ook aan de alarmbel bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat verantwoordelijk is voor het wegbeheer.

“Begin oktober zijn de verkeerslichten volledig conflictvrij gemaakt. Dat wil zeggen dat wie links afslaat, een aparte groenfase krijgt, zodat er geen conflict kan zijn tussen wie rechtdoor rijdt en wie links afslaat vanuit de andere richting. Tot voor kort was dat al in voege voor wie links afsloeg vanop de N47 (Zelebaan). Sinds begin oktober is dat ook het geval voor wie van de E17 vanuit Antwerpen komt en voor het verkeer vanuit de industriezone”, zegt Sylvie Syryn van AWV.

Kort na de invoering van de nieuwe regeling is vastgesteld dat er fileopbouw was op de afrit van de E17 vanuit Antwerpen. Om dat te verhelpen is een eerste bijsturing van de lichten gebeurd. Nu zien we vooral nog stremming vanuit de richting van Zele. Ook daarvoor is nog een bijsturing gepland. Er komt dus nog een verbetering voor die verkeersstroom.” Maar dat kan nog wel even duren. “Een bijsturing van verkeerslichten is niet zo eenvoudig. De hele regeling moet bekeken worden en in een nieuw plan worden gegoten. Elke bijsturing aan één tak of zelfs aan één groenfase op een tak van een kruispunt heeft gevolgen op een andere tak”, besluit Syryn.

Het stadsbestuur van Lokeren volgt de zaken op de voet. “Binnenkort zitten we met AWV rond de tafel. Uiteraard komt daar de problematiek aan bod. Maar laat ons hopen dat alles intussen opgelost raakt”, zegt schepen van Mobiliteit Sabine Van Rysselberghe (Open VLD). Het stadsbestuur maakt wel werk van een aantal omkaderende maatregelen die de verkeersafwikkeling naar de industriezone beter moeten stroomlijnen. “We hebben nieuwe hoogteregelaars besteld. Die worden eerstdaags geplaatst. Daarnaast hebben we in alle woonstraten in de omgeving borden geplaatst met een tonnageverbod zodat er geen zware vrachtwagens meer in de woonstraten kunnen komen. Vanaf januari gaat de politie ook gerichte acties doen”, aldus de schepen.

Door Ivan Elegeert
VOOR ABONNEES