Nog maar pas open, maar toch moet deze drukke steenweg alweer dicht

De Ninoofsesteenweg in Roosdaal werd anderhalf jaar lang over bijna 2 kilometer een pak veiliger gemaakt. Foto: AWV

Roosdaal -

Er zijn verzakkingen in een stuk van de nog maar pas heraangelegde Ninoofsesteenweg in Roosdaal. Twee van de vier rijstroken moeten vanaf januari allicht voor een aantal maanden dicht.

De Ninoofsesteenweg in Roosdaal werd anderhalf jaar lang over een afstand van bijna twee kilometer helemaal heraangelegd en veiliger gemaakt voor zowel voertuigen als zwakke weggebruikers. Een uitstekende zaak. En het officiële einde van de bijzonder ingrijpende werken, rond eind augustus, was voor veel buurtbewoners, dagelijkse passanten en vooral handelaars in de omgeving een hele opluchting.

Enkele maanden later blijken er al naweeën op te duiken, waardoor er binnenkort alweer voor geruime tijd hinder zal zijn op een deel van het vernieuwde traject. De problemen situeren zich volgens het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ter hoogte van de locatie waar zich de zaak Autokruispunt bevond.

Beek onder de weg

“Ter hoogte van dit stuk loopt een beek onder de weg”, aldus Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. “De weg is er verhoogd aangelegd met een kasseien keermuur langs de weg, ter ondersteuning. Toen die muur nog voor de start van de herinrichtingswerken verzakte, werd beslist om tijdens de herinrichting ook de keermuur aan te pakken. Er werd een talud met gekalkte grond tegen de rijweg aangelegd, om de hem te stutten.”

Na de aanleg van het talud werden echter opnieuw problemen op de rijweg genoteerd. “Onze inspecteurs vonden scheuren in het talud”, zo gaat De Coster verder. “We monitoren sindsdien de bewegingen van dat niet aangelegde talud. Daaruit blijkt dat het, net als de rijweg zelf, afglijdt op een in de diepte gelegen, waterhoudende veenlaag. Daardoor zal het nieuwe gekalkte talud blijven afschuiven van onder de rijweg, zodat het niet ondenkbaar is dat er weer scheuren in de rijweg optreden.”

Het AWV zal daarom in januari het glijvlak van het talud ‘doorbreken’ door palen te plaatsen, zodat de afschuiving van het talud wordt gestopt en de rijweg niet meer zal verzakken. “Er komt een raster van palen over de volledige lengte van het talud”, zegt Anton De Coster nog.

Fundering opvullen

“Daarnaast wordt er ook een rij palen geplaatst onder de rijweg.” De palen onder de rijweg worden geplaatst als extra versteviging en om de mogelijk ontstane holtes onder de fundering op te vullen.

Om die werken te kunnen uitvoeren, zal het verkeer ter hoogte van de werfzone in beide richtingen maar over één rijstrook kunnen rijden.

Volgens het AWV zullen de werken waarschijnlijk vanaf januari worden uitgevoerd.

Het gemeentebestuur van Roosdaal waarschuwt via de gemeentelijke website alvast dat er van 7 januari tot eind april 2019 hinder zal zijn. Al zal veel afhangen van het weer.

Door Joost Van Liefferinge
VOOR ABONNEES