De receptionist is uw online koopjes beu

Steeds meer bedrijven trekken aan de alarmbel: hun ­receptionisten moeten zich te veel bezighouden met de ­levering van privépakjes, zegt werkgeversorganisatie Voka. In sommige bedrijven nemen de pakjes zelfs tot 30 procent van de tijd van de receptie in. In een deel van de bedrijven zijn de pakjes daarom niet meer welkom, andere kiezen voor een pakjes­automaat.

Een pakje thuis bestellen en op het werk laten leveren: het is gemakkelijk, maar verschillende werkgevers zien dat niet meer zitten. “Heel wat bedrijven laten het ook niet meer toe. De receptionisten moeten zich er te veel mee bezighouden”, zegt Kasper Demol van werkgeversorganisatie Voka. Dus gaan ze op zoek naar alternatieven. “Dat pakjes langs het onthaal blijven gaan is bijna onhaalbaar. Zoiets begint in de meeste bedrijven kleinschalig, maar na verloop van tijd is dat niet meer leuk voor de receptie. Zeker niet als zo’n pakje verloren raakt, want zij hebben ervoor getekend”, zegt professor retailmarketing Gino Van Ossel (Vlerick Business School).

Eén oplossing is het afleveren van privépakjes op het werk verbieden, een andere is een pakjesautomaat. Via een digitale sleutel kan een koerier zo’n kastje openen en het pakket achterlaten. De consument krijgt een melding van de levering en kan ook met een digitale sleutel het kastje openen.

30 procent tijdbesparing

Het Leuvense bedrijf Bringme startte met zo’n slimme pakketbus voor woningen, maar ziet nu een groeiende markt bij bedrijven. “We hebben in België in drie jaar tijd meer dan 1.000 bedrijven aan ons netwerk gekoppeld”, zegt Liesbet Creemers van Bringme. “De Bringme Box en de bijhorende app nemen het ontvangen en verdelen van pakketjes volledig uit handen van de receptie, goed voor een tijdbesparing van meer dan 30 procent.”

Een van de Leuvense kantoren van KBC ging afgelopen jaar met zo’n Bringme Box aan de slag. “Volgens onze bedrijfspolicy mogen er al een hele tijd geen privépakketjes langs het onthaal passeren. Maar die eerste proefperiode met de Bringme Box bleek een gigantisch succes. We hebben dan beslist er ook een voor onze andere Leuvense vestiging te kopen. We bekijken nu of we er nog eentje zullen aanschaffen”, zegt Stef Leunens van KBC.

Volgens professor Van Ossel zullen bedrijven in de toekomst bewuste keuzes moeten maken. “Ze zullen moeten bekijken hoe ze de pakjestoestroom organiseren. Hoe ze dat doen, moeten ze zelf beslissen.”

Door Sofie Geusens
VOOR ABONNEES