Europa forceert doorbraak over strengere uitstootnormen, auto-industrie “extreem bezorgd”

Bron © BELGA
Brussel -

Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten hebben maandagavond een akkoord bereikt over de aanscherping van de uitstootnormen voor nieuwe auto’s. Dat heeft eurocommissaris voor Energie en Klimaatactie Miguel Arias Canete aangekondigd. De auto-industrie noemt de doelstellingen in een reactie “totaal onrealistisch”.

“Weer een akkoord!! Deze keer over CO2 van auto’s. We bereikten een compromis om de uitstoot van auto’s (met 37,5 pct) en van bestelwagens (met 31 pct) te verminderen tegen 2030. Met deze ambitieuze doelstellingen toont Europa eens te meer hoe het klimaatakkoord van Parijs in daden wordt omgezet”, zo tweette eurocommissaris Arias Cañete.

De doelstellingen van 37,5 en 31 procent zijn ambitieuzer dan de voorstellen die de Europese Commissie oorspronkelijk op tafel had gelegd. De Commissie wou de uitstoot van beide categorieën voertuigen met 30 procent verminderen. De lidstaten hadden een reductie met respectievelijk 35 en 30 procent op het oog, maar moesten die doelstellingen onder druk van het parlement nog iets naar boven bijstellen. Het parlement ijverde voor reducties met 40 procent voor zowel auto’s als bestelwagens.

De afgesproken reductiedoelstellingen vertrekken van de norm die de autobouwers in 2021 moeten halen. Tegen dan moet de gemiddelde uitstoot ingeperkt worden tot 95 gram CO2 per kilometer.

“Totaal onrealistisch”

De Europese auto-industrie, bij monde van ACEA – de vereniging van Europese autobouwers – heeft maandagnacht “extreem bezorgd” gereageerd op de beslissing van de Europese onderhandelaars. “Een reductie met 37,5 procent van de CO2-uitstoot tegen 2030 kan dan wel plausibel lijken, het is totaal onrealistisch op basis van waar we vandaag staan”, klinkt het. “De industrie betreurt dat de doelstelling enkel door politieke motieven werd ingegeven, zonder rekening te houden met de technologische en socio-economische realiteit.”

De Europese autobouwers beklemtonen dat het wel degelijk hun bedoeling is om de CO2-uitstoot van wagens verder naar beneden te halen. “Maar deze doelstellingen zijn extreem veeleisend voor de Europese auto-industrie. Het gebruik van elektrische wagens en alternatieve aandrijvingen zal veel sterker moeten toenemen dan tot nu toe het geval is”, waarschuwt ACEA.

De auto-industrie wijst daarbij op een aantal obstakels in het aankoopgedrag van de consument, zoals de betaalbaarheid van elektrische wagens en het gebrek aan oplaadpunten. Volgens ACEA moeten de 28 EU-lidstaten dan ook meer investeren in infrastructuur.

De industrie waarschuwt ook dat de strengere uitstootwaarden een “aardverschuivende” impact kunnen hebben op de werkgelegenheid in de sector, momenteel goed voor 13,3 miljoen jobs in Europa. “Om de negatieve impact van deze structurele verschuiving te verzachten, moeten beleidsmakers met concrete plannen komen om de transitie op een sociaal aanvaardbare manier te verzekeren”, klinkt het.

AANGERADEN