Brugge-De Panne wordt World Tour en heeft vijftien topteams aan de start

Een dolgelukkige Viviani was in 2018 de winnaar bij de mannen Foto: BELGA

De Driedaagse Brugge-De Panne promoveert dit jaar naar het allerhoogste niveau van World Tour en voor de organisatoren is het meteen bingo. Liefst vijftien van de achttien topploegen uit het peloton tekenen present.

Het was voor het organisatiecomité van de Koninklijke Veloclub Panne Sportief vorig jaar nog een schok tot en met. De Panne moest op de kalender een nieuwe plek zoeken. Jarenlang vond de wedstrijd plaats in de week voor de Ronde van Vlaanderen, maar die plek ging naar Dwars door Vlaanderen, zo werd op hoger niveau beslist.

De Panne moest een nieuw onderkomen zoeken op de agenda, wat eigenlijk een stoelenwissel met Dwars door Vlaanderen werd. De teleurstelling was begrijpelijk en misschien wel terecht, maar de nieuwe plek op de kalender heeft nu plaatsgemaakt voor een nieuw elan.

Brugge

Voorzitter Bruno Dequeecker en medewerkers gingen vorig jaar in zee met het internationale sportbedrijf Golazo, thuis in heel wat sportevents. Die samenwerking leidde tot een hertekening van het opzet, waarin ook een plek werd voorzien voor Brugge, die Scone. Brugge van zijn kant zat met een kater nadat het de start van de Ronde van Vlaanderen was kwijtgespeeld aan Antwerpen en was hongerig naar een nieuwe koers. Brugge-De Panne was geboren, de driedaagse werd een tweedaagse. Op dinsdag een wedstrijd voor de mannen, op woensdag een koers voor de vrouwen. En de eerste editie was meteen raak want met sprintkanon Elia Viviani en bij de vrouwen de Belgische toprenster Jolien D’Hoore stonden meteen twee namen als winnaar op het palmares.

Brugge-De Panne wordt World Tour en heeft vijftien topteams aan de start
Vreugde bij Jolien D’hoore, winnares in 2018 Foto: Marc Van Hecke

Brugge-De Panne moest er wel mee leven dat de koers niet tot het allerhoogste niveau hoorde. Maar met de Internationale Wielerunie (UCI) en de Belgische Wielerbond (Belgian Cycling) werd wel afgesproken dat vanaf 2019 naar het niveau van World Tour zou worden gepromoveerd. De aanwezigheid van een internationaal organisator als Golazo hielp duidelijk in dat akkoord met de wielerbonzen.

Van der Poel?

En zover is het dus dit jaar. World Tour betekent de garantie dat de topteams aan de start staan. Of ze allemaal met hun vedetten komen hangt af van de agenda en strategie van de teams én de financiële middelen. Voorzitter Bruno Dequeecker en secretaris Yvan Berquin zijn zeer gelukkige mensen. ‘’Wij hebben nu al toezegging van vijftien van de achttien World Tour-teams. Enkel Movistar, Sky en Groupama-FDJ hebben niet toegezegd, maar Movistar kan misschien nog wel. Bovendien zullen we ook nog een aantal wildcards kunnen geven aan teams met zeer goede renners. Sport Vlaanderen-Baloise en Wanty-Groupe Gobert bijvoorbeeld. Dat maakt dat we een knappe affiche zullen hebben.’’ De Panne Sportief heeft bovendien nog de ambitie via een wildcard het team van Mathieu van Der Poel aan de start te krijgen, inclusief de Nederlandse vedette.

De wedstrijd start opnieuw in Brugge, waarmee een partnership is afgesloten voor een periode van drie jaar. Waar in vroegere edities de Vlaamse Ardennen als decor werd opgezocht, wil Brugge-De Panne zich nu echt profileren als een echte West-Vlaamse koers. Mogelijkheden zat overigens voor spektakel. De wedstrijd zoekt de Kemmelberg en andere hellingen tegen de Franse grens op, gaat door de Moeren en leent zich tot waaiers door de wind aan de kust. De mannen rijden een wedstrijd over een afstand van 205 km.

Vrouwen weer op tv

Brugge-De Panne wordt World Tour en heeft vijftien topteams aan de start
Voorzitter Bruno Dequeecker en secretaris Yvan Berquin van Panne Sportief. “We zijn gelukkige organisatoren”.

Woensdag 27 maart de mannen, donderdag 28 maart de vrouwen: ook hier beleefde De Driedaagse Brugge-De Panne vorig jaar een primeur. De VRT had tot dan al wel wedstrijden van vrouwen uitgezonden, maar dat kon enkel als dezelfde dag ook de mannen reden, waardoor de omroep de kosten kon bundelen. Voor Brugge-De Panne werd een uitzondering gemaakt. De wedstrijd ging live, ook al werd er die dag geen andere koers op dezelfde locatie voor de mannen gereden. En volgens Bruno Dequeecker loonde de investering ook. “De vrouwen zaten qua kijkcijfer slechts 8% onder de mannen.” De televisie-uitzendingen van vorig jaar worden herhaald: zowel de wedstrijd bij de mannen als de vrouwen gaan live op Sporza en RTBf.

De wedstrijd voor de dames is 138 km lang en wordt ook tussen Brugge en De Panne gereden. De dames mijden de Kemmelzone, maar gaan wel door de Moeren. Nadat vorig jaar vanuit het vrouwenpeloton protest klonk tegen het feit dat de rensters in de finale over tramsporen moesten, besloot de organisatie het parcours te hertekenen. Dit jaar dus geen tramsporen meer. De vrouwenkoers zit overigens ook op het allerhoogste niveau: de Women’s World Tour.

Plopsaclassic

De naam Driedaagse Brugge-De Panne blijft behouden, ook al gaat het om koers over twee dagen. Maar, dat is dan ook weer niet helemaal waar, want zondag 24 maart pakken de organisatoren uit met een nieuwigheid. Met vertrek en aankomst in het nabije Plopasaland wordt voor wielertoeristen de eerste editie van de Plopsaclassic georganiseerd. De deelnemers kunnen 20, 67, 100 of 140 km rijden. Met de afstand van 20 km wordt vooral op gezinnen met kinderen gemikt. Daarbij doet ook Plopsaland een extra-inspanning. Voor de niet-fietsers wordt het tarief van het Plopsa-zwembad verlaagd naar vijf euro.

Bruno Dequeecker: “We hebben het moeilijk gehad met die verandering, maar we zijn nu gelukkige organisatoren. Brugge-De Panne staat er. We zijn met onze plek op de kalender eigenlijk ook de opener van een periode waarin het peloton ruim twee weken in en rond Vlaanderen koerst, koerst, koerst. Brugge-De Panne heeft de primeur in die indrukwekkende veertien dagen van koers in Vlaanderen.”

Door Guy Fransen
    SPORT VOOR ABONNEES