Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing

© BELGA

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. De heffing leidt bovendien tot een vergroening van het vrachtwagenpark.

dgs, adb

De vrachtwagens met buitenlandse nummerplaat brachten 379,9 miljoen euro in het laatje, tegenover 365 miljoen euro in 2017. In totaal leverde de kilometerheffing voor vrachtwagens vorig jaar 712,7 miljoen euro op, terwijl dat een jaar eerder nog 676 miljoen euro was.

Viapass verklaart de stijging door een combinatie van indexering van de tarieven en een stijging met 2,3 procent van het aantal gereden kilometers. In Europa zijn zowat 800.000 vrachtwagens uitgerust met een On Board Unit (OBU), het registratietoestel dat nodig is om in België te mogen rijden.

In Vlaanderen bracht de tolheffing vorig jaar 449,4 miljoen euro op, tegenover 424,4 miljoen euro in 2017. In Wallonië was dat 253 miljoen euro (241,5 miljoen euro in 2017) en in Brussel 10,3 miljoen euro (10,1 miljoen euro in 2017).

1 januari als dieptepunt

In de maanden maart, mei, juni, oktober en november legden de vrachtwagens de meeste kilometers af. In die maanden werd de kaap van de 60 miljoen euro opbrengst aan tolheffing doorbroken. Tijdens de maanden met vakantieperiodes ligt de opbrengst een stuk lager, met 1 januari als absoluut dieptepunt.

Tijdens een gemiddelde werkdag rijden volgens Viapass 140.000 à 150.000 vrachtwagens op de Belgische wegen, goed voor een tolopbrengst van gemiddeld zowat 2,5 miljoen euro, zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

Heffing stimuleert vergroening

De kilometerheffing zorgt voor een snelle vergroening van het vrachtwagenpark, zo blijkt eveneens uit cijfers van Viapass. Vorig jaar was bijna 57 procent van de vrachtwagens uitgerust met een On Board Unit (OBU) van de milieuvriendelijkste Euro 6-categorie, tegenover 46 procent in 2017 en 34 procent in 2016. Aan het einde van vorig jaar was dat aandeel zelfs toegenomen tot 63 procent.

“De vergroening gaat inderdaad sneller dan we verwacht hadden”, zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass. De milieuvriendelijkste vrachtwagens worden bevoordeeld in de tarieven van de kilometerheffing. De kilometerheffing zorgt dus voor een stimulans naar milieuvriendelijkere trucks, maar volgens Schoups zijn er ook nog andere redenen voor vrachtwagenbedrijven om te kiezen voor nieuwe trucks. Zo verbruiken die ook minder brandstof, hebben ze minder pannes en bieden ze de chauffeur meer comfort.

LEES OOK

Nu in het nieuws