Supermarkten rollen spierballen tegen ‘te dure’ merkproducenten
Oorlog tussen Colruyt en Mars escaleert: “En ik vrees dat dit nog maar begin is”
© frp
Bij Colruyt vallen in de snoepafdeling steeds meer ‘gaten’ te bespeuren. De inkoopgroep waartoe de supermarkt behoort, boycot al sinds begin december Mars, de producent van de gelijknamige chocoladereep maar ook van Whiskas, Pedigree en Uncle Ben’s. En dat begint meer en meer zijn sporen na te laten in de winkelrekken.
Wie dit weekend bij Colruyt een voorraadje van zijn favoriete chocoladesnack wil inslaan, zou weleens van een kale reis kunnen terugkeren. “Tijdelijk onbeschikbaar. Gelieve ons te verontschuldigen.”
Er zit een serieus haar in de boter tussen Agecore, de inkoopgroepering waartoe Colruyt behoort, en de Amerikaanse multinational Mars. Oorspronkelijk viseerde Agecore ook Heineken en Red Bull, maar die disputen lijken intussen van de baan.
© Photo News
“Sinds begin december boycotten Colruyt & co. de multinational Mars. De winkelketens eisen lagere inkoopprijzen”, zegt Stefan Van Rompaey van vakblad RetailDetail. Aanvankelijk verdwenen bij Colruyt vooral petfoodproducten uit de rekken, zoals kattenvoer van Whiskas of hondenvoer van Pedigree. “Maar nu lijkt het conflict een nieuwe fase ingegaan. Nu is in de winkels ook steeds meer bekend snoepgoed van de fabrikant, zoals de mini-uitvoeringen van Mars, Snickers en Bounty, ‘tijdelijk onbeschikbaar’. Ook de voorraad Uncle Ben’s begint gaten te vertonen. Wellicht raken de stocks in de distributiecentra uitgeput, omdat er geen bestellingen meer worden geplaatst. Maar mogelijk voert Agecore de druk gewoon nog verder op.”
Volgens de retailspecialist leidt het geschil intussen ook tot lege rekken bij het Duitse Edeka en het Zwitserse Coop. Samen met het Franse Intermarché, het Italiaanse Conad en het Spaanse Eroski zijn de bij Agecore aangesloten winkelketens goed voor een omzet van om en bij de 140 miljard euro. “En dan kan je wel wat extra druk zetten op je leveranciers”, zegt Van Rompaey.
“Het is een publiek geheim dat de winstmarges van de supermarktketens vandaag onder druk staan en dat de consument ook almaar minder trouw is. Winstmarges verhogen door de prijzen op te drijven, is door de enorme concurrentie dodelijk. En dus kiezen de supermarkten voor de vlucht vooruit door hun leveranciers onder druk te zetten en zo lagere inkoopprijzen te versieren.”
Niet eerste keer
Colruyt & co. zijn met deze boycot overigens niet aan hun proefstuk toe. “Afgelopen voorjaar haalde de inkoopgroepering al honderden producten van Nestlé uit de rekken. Ook toen deed Colruyt mee, maar dan op iets beperktere schaal. Het conflict sleepte aan van half februari tot eind april. Pas dan werd eindelijk een akkoord bereikt. Details over de deal werden toen niet vrijgegeven, maar waarnemers gaan ervan uit dat Nestlé wel degelijk toegevingen heeft gedaan aan de supermarkten om zijn producten opnieuw in de rekken te krijgen. Het ziet er nu naar uit dat Mars hetzelfde lot zal ondergaan. En ik vrees voor de merkproducenten dat dit nog maar het begin is.”
Beste van Plus
Lees ook
Dan toch geen nieuwe Colruyt in Sint-Truiden? Supermarktketen trekt vergunningsaanvraag weer in
Na heisa rond Delhaize komt Colruyt met plan voor loonregimes in hele sector: “Voor hen staat er veel op het spel”
Drukke Colruyt zes weken dicht: “Winkel krijgt nieuwe versmarkt en open beenhouwerij”
Colruyt verkoopt windmolens op zee voor 1,5 miljard euro aan Japanners
Video
Hoofdpunten
Jack (11) overleden na ongeval met muur op lagere school in Ekeren: “Hij heeft gevochten als een leeuw, tot op het einde”
“Regering heeft een verdienstelijke oefening gedaan”, expert Wim Moesen over het begrotingsakkoord van de federale regering
Donald Trump reageert op aanklacht in zaak-Stormy Daniels: “Flagrante inmenging”
Björn Soenens heeft longkanker: “Ik maak misschien kans op volledig herstel, maar ik ben uiteraard ook bang”
Invalbeurt van 17 minuten tegen Rode Duivels is Zlatan Ibrahimovic niet goed bekomen: 41-jarige Zweed weer weken buiten strijd