Belgen blijven trouw aan Facebook, dat 15e verjaardag viert

Bron © BELGA

Foto: BELGAIMAGE

Brussel -

De Belgen blijven actief op Facebook, de sociaalnetwerksite die op 4 februari zijn 15e verjaardag viert. Het gebruik is wel afgenomen en gevarieerder geworden. De schandalen en de juridische problemen die het bedrijf de voorbije jaren op zijn kop zetten, hebben de Belgen er niet toe aangezet om hun account af te sluiten, stelt consultant sociale media Xavier Degraux vast.

Sinds het netwerk in 2004 werd opgericht, werd Facebook vanaf 2008 echt populair in ons land. Vorig jaar waren er ongeveer 7,3 miljoen Belgische gebruikers, blijkt uit de cijfers die het bedrijf aan adverteerders geeft. Tussen de 6 en 7 miljoen Belgen zijn maandelijks actief.

Deze cijfers zijn moeilijk in detail te analyseren. Het gaat om gebruikers die de afgelopen maand minstens een actie op het netwerk hebben ondernomen en vertelt niets over de frequentie waarmee de mensen Facebook gebruiken.

Volgens Degraux zijn ongeveer 7 miljoen Belgische Facebook-gebruikers meerderjarig, terwijl het in de leeftijdscategorie 13 tot 17 jaar om ongeveer 300.000 profielen gaat. De consultant merkt verder ook een toenemende desinteresse onder de jongeren. Dat wordt dan weer gecompenseerd door de aanmeldingen van oudere mensen. “De jonge gebruikers verlaten de groep Facebook evenwel niet omdat we een groeiende interesse zien voor Instagram, en zelfs voor berichtenapps zoals Messenger en WhatsApp”, die ook deel uitmaken van het Amerikaanse bedrijf.

De schandalen die het bedrijf de afgelopen jaren achtervolgden, hebben geen negatieve gevolgen gehad voor het aantal leden in België en wereldwijd. Het gaat bijvoorbeeld om het schandaal rond Cambridge Analytica, waarbij de gegevens van 87 miljoen gebruikers gebruikt werden voor politieke doeleinden. Daarnaast veroordeelde de Brusselse rechtbank van eerste aanleg Facebook vorig jaar nog omdat omdat het de privacy in ons land niet respecteert

“Het aantal (gebruikers, red.) blijft constant, maar misschien hebben deze schandalen wel geleid tot minder belangrijke of minder frequente activiteiten”, aldus Degraux. “Facebook werkt als harddrugs: u weet dat het niet goed voor u is, maar u blijft het wel gebruiken. Er is een groepsgevoel en angst om dingen te missen. We hebben het gevoel dat we informatie over familie of de actualiteit gaan missen als we het social netwerk verlaten.”

Ook de adverteerders keren Facebook niet de rug toe, ook al variëren ze hun aanbod via Instagram, waar de betrokkenheidsgraad heel belangrijk is, besluit Degraux.