Limburger gaat Facebook helpen in strijd tegen fake news

Bron © BELGA

Maarten Schenk Foto: Raymond Lemmens

Lead Stories, het factcheckingbedrijf waarvan Limburger Maarten Schenk mede-oprichter is, wordt een van de nieuwe factcheckers van Facebook. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontmaskeren van valse nieuwsberichten.

“Zo blij dat het eindelijk officieel is: Facebook gaat samenwerken met mijn bedrijf Lead Stories in de strijd tegen fake news en misinformatie”, meldt Maarten Schenk op zijn Facebookpagina. De man uit Houthalen-Helchteren, een germanist van opleiding die er ooit van droomde om journalist te worden, ontwikkelde een eigen softwarepakket, The Trendolizer, om artikels, foto’s of video’s te controleren op hun inhoud en te kunnen bestempelen als “vals” of “echt”.

“Technisch gezien is Lead Stories een Amerikaans bedrijf”, aldus Schenk. “Mijn vennoot is een voormalig journalist van CNN, Alan Duke, en daarnaast zijn er nog twee Amerikaanse investeerders. “Het is ook zo dat we voor Facebook sites zullen checken die zich bezighouden met de Amerikaanse actualiteit. Het is niet de bedoeling om bijvoorbeeld Vlaamse nieuwsverhalen te checken.”

De Trendolizer is Schenks eigen vondst, en daar zal hij naar eigen zeggen nu voor “gecompenseerd” worden. Een miljoenendeal? “Nee, zo spectaculair is het niet”, zegt Schenk, “meer iets in de orde van duizenden dollars. We zullen wél extra personeel kunnen aanwerven.”

Vorige maand nog kwam Schenk in het nieuws, toen hij in samenwerking met de Nederlandse universiteit van Leiden een Macedonisch netwerk op het spoor was gekomen dat al zeker sinds 2016 nepverhalen de wereld in stuurt om grof geld te verdienen. Het ging om niet minder dan 70 websites waarmee sinds 2016 in totaal 7,16 miljoen reacties, commentaren en shares op Facebook en Twitter werden gegenereerd.

Door jvh
Laad meer berichten...