Rihanna maakt naam en meer details over haar luxelabel bekend

Foto: Photonews

Rihanna houdt zich al langer bezig met mode, naast een eigen beautymerk en lingerielijn zal ze nu ook een luxelijn op de markt brengen. Het nieuwe merk wordt vernoemd naar haar vijfde album ‘Loud’ en zal volgens Business of Fashion Project Loud France heten.

Het merk komt er in samenwerking met de Franse luxegroep LVMH, en zo wordt Rihanna de eerste zwarte vrouwelijke ontwerper die een label heeft bij de conglomeraat. LVMH heeft vijftien modehuizen in de portefeuille, waaronder Christian Dior, Celine en Louis Vuitton. Het is geleden van 1987, toen Christian Lacroix werd opgericht, dat het zich aan zo’n project waagde.

Project Loud France krijgt volgens Business of Fashion meteen een kapitaalinjectie van 60 miljoen euro. De zangeres zal 49.99 procent van de aandelen in handen hebben. Er wordt verwacht dat het label niet alleen kleren zal uitbrengen voor vrouwen, mannen en kinderen, maar ook schoenen, sportgerief, decoratie en tuinproducten.

Ervaring als ontwerper

Het vertrouwen van LVMH is niet enkel gebaseerd op het imago van Rihanna als zangeres, maar ook als ontwerper. Ze brak barrières door zelf model te zijn voor haar lingerielijn Savage x Fenty, en ondergoed te maken voor alle types vrouwen. Savage x Fenty zet zich af tegen de traditionele merken zoals Victoria’s Secret en wil alle vrouwen kleden. Tijdens haar show liepen naast de zussen Bella en Gigi Hadid ook modellen mee zonder zogezegde perfecte maten, en zelfs twee zwangere modellen.

Haar beautymerk werd uitgebracht in samenwerking met Kendo, ook al een bedrijf dat onder de paraplu van LVMH opereert. Het bracht eerst 40 en nadien 50 verschillende foundations op de markt. Dat werd goed door het publiek onthaald, net omdat er rekening werd gehouden met tientallen verschillende huidstinten. Ze toonde zich pionier in de groeiende vraag naar diversiteit in de mode- en beautywereld, wat zich vertaalde naar lange rijen kopers.

Doorbraak

Rihanna, die in 2007 doorbrak als zangeres met de hit ‘Umbrella’, bracht in 2013 samen met de Britse keten River Island een kledingcollectie uit, een jaar later werd ze aangeduid als creatief directeur van sportmerk Puma. Bij beide samenwerkingen werden telkens ook catwalkshows opgezet tijdens de modeweken in Londen, Parijs en New York, die telkens heel wat aandacht genereerden. Daarnaast was er ook een samenwerking met Manolo Blahnik en was Rihanna even het gezicht van Dior.

Door mg