Nick Nuyens vindt dat hij stevig in zijn schoenen staat in zaak rond Wout van Aert: “Hij heeft destijds met zijn volle verstand getekend”
© Photo News
Wie is er nu schuldig aan het dispuut tussen Nick Nuyens en Wout van Aert? Daarover gaat midden oktober een rechtszaak van start. Dat maakte Nuyens bekend tijdens Extra Time Koers. “Ik sta heel stevig in mijn schoenen”, klinkt het.
Zoals bekend verbrak Van Aert afgelopen zomer zijn contract bij Veranda’s Willems – Crelan, het team van Nuyens, om bij Jumbo-Visma te gaan rijden.
“Ik heb nu het gevoel dat ik een kans krijg om me te herlanceren en me voor te bereiden zoals het moet”, klonk het eind februari bij de man uit Lille. “Op de weg is het belangrijk om een sterke ploeg rond jou te hebben en de juiste mensen in je team te hebben. En dat gaat nu eindelijk ook het geval zijn. Ik denk dat die honger die ik nu voel een goed teken is. Een WorldTour-ploeg is sowieso een grote stap in mijn carrière, een ploeg waar ik echt begeleid en omringd zal worden zoals ik altijd gehoopt heb. In die zin is dat toch een grote verandering in ons leven.”
Net voor zijn afreis naar de Verenigde Staten, voor de eerste Wereldbekers van het veldritseizoen, verbrak Van Aert zijn contract. Omdat er “ontoelaatbare dingen” waren gebeurd, volgens advocaat Walter Van Steenbrugge. De UCI liet hem finaal tekenen bij Jumbo-Visma, maar er is dus nog steeds een zaak lopende bij de Arbeidsrechtbank. Naast een zware boete kan er ook nog een sportieve straf volgen door de UCI, afhankelijk van de uitspraak. Maar dat is dus voor het najaar.
© Photo News
“Je hebt rechten en plichten”
Nuyens ziet het alvast positief in. “Ik kan er allemaal niet te diep op ingaan, maar een contract teken je niet zomaar”, zegt hij tijdens Extra Time Koers. “Je hebt rechten en plichten. Hij heeft destijds met zijn volle verstand een contract voor drie jaar getekend. Maar plots ging het allemaal sneller dan wij en dan Wout verwacht hadden op de weg. En dat contract stond in de weg.”
“Als je de tijdlijn van het hele verhaal bekijkt, dan is het duidelijk dat Wout van Aert eigenlijk gewoon in 2019 al graag voor Jumbo wilde koersen. Plots kondigt hij aan dat hij in 2020 voor Jumbo zou gaan rijden. Dat mag, maar hij had eerst nog een contract voor anderhalf seizoen. En hij wist ook dat wij nog een nieuwe hoofdsponsor moesten zoeken. Daar hing ons budget en onze licentie wel aan vast.”
“De enige manier om al in 2019 voor Jumbo te rijden, was om het contract met ons te verbreken”, stelt Nuyens. “Dus hij moest of een schadevergoeding betalen of een dringende reden creëren. En dat is gebeurd.”
Geen clash voor het klassement met Evenepoel: Van Aert focust vooral op de tijdritten en sprints in Ronde van Zwitserland
Remco Evenepoel en Wout van Aert krijgen in Ronde van Zwitserland twee tijdritten en heel wat klimwerk voorgeschoteld: ontdek hier het volledige parcours
Wout van Aert vroeg zelf om andere voorbereiding richting Tour: “Hij raakt niet gemotiveerd van ieder jaar hetzelfde”
Getapt telefoongesprek bewijst volgens Oekraïne dat Rusland dam heeft opgeblazen: “Het ging niet volgens plan”
Oekraïens offensief van start op minstens drie plaatsen: “De menselijke tol zal heel hoog zijn”
Oekraïens offensief kost meteen een Leopard 2-tank: “Russen waren voorbereid”
Russische experts gaan lijnrecht in tegen versie van Kremlin over vernielde dam: “Hoe kan het een slechte zaak zijn?”
Henri, de held van Annecy, over zijn tussenkomst die nog erger voorkwam: “Het was geen toeval dat ik daar was”