Tributeband Johnny Cash maandag in Trefpunt

Geert Bouckaert: overdag werken aan scenario’s Familie, ’s avonds als Johnny Cash op het podium

© if

© if

1 / 2

Wie maandag in café Trefpunt een glimp wil opvangen van The Man In Black (de bijnaam van countrylegende Johnny Cash), kan maar beter op tijd komen. Eind februari speelde de tributeband The Man In Black in café ’t Floere Foefke in de Molenaarstraat, en daar hebben ze het geweten. Bij wijze van lichte overdrijving: bijna evenveel volk buiten als binnen, en binnen stonden ze ook al tegen elkaar aangekleefd. Dat belette het publiek toen niet om, ondanks de beperkte plaats, mee te bewegen op de muziek van de countryzanger die op 15 mei 2003 op 71-jarige leeftijd overleed. De tributeband The Man In Black houdt zijn muziek alvast levend. En hoe. Scenarist Geert Bouckaert vertelt het verhaal van The Man In Black.

Rudy Tollenaere

“Het was daar in café ’t Floere Foefke inderdaad een overrompeling. Groot is het er niet, maar het café zat eivol en het publiek, waaronder tot mijn vreugde en verwondering heel veel jongeren, ging echt wel mee in het verhaal. Slechts één nadeel: de installatie waarop we speelden was eigenlijk iets te licht, waardoor het geluid niet echt perfect tot bij de mensen achteraan in het café geraakte. Maar die mensen moeten dan maar naar één van onze volgende optredens komen” aldus Geert Bouckaert.

Gentenaar Geert Bouckaert (51) is beroepshalve scenarioschrijver. Schreef mee aan diverse jaargangen van de politiereeks Flikken, maar ook aan Aspe, Witse, Coppers. Bouckaert beperkt zich niet tot politiereeksen en werkte ook mee aan de comedyserie Urbain, en Brussel Nieuwsstraat, het sketchprogramma van Walter Baele, en Tegen de sterren op. Voor het laatste seizoen van FC De Kampioenen schreef hij twee afleveringen. Nu is hij één van de scenaristen die de verhaallijnen van de VTM-soap Familie bepalen.

Maar er is dus ook de microbe voor muziek. “Ik was vroeger basgitarist in verschillende groepen, stopte daar dan mee, pikte vijf jaar geleden de draad weer op en speelde covers op akoestische gitaar. Toen ik de film Walk the line zag, waarin het leven van Johnny Cash verhaald wordt, mocht ik vaststellen dat mijn stem eigenlijk wel heel goed aanleunde bij zijn baritonstem. Zoals zovelen wist ik wel wie Johnny Cash was, vooral door zijn later werk, maar door die film ben ik me echt in zijn werk gaan interesseren en verdiepen. Toen al groeide de idee dat ik ooit wel iets wilde doen met het werk van Cash”, aldus Geert Bouckaert.

“Het duurde tot ik een optreden zag van de covergroep Corre & The Bang zag, en die ook twee nummers van Johnny Cash speelden. De oude goesting laaide op en ik besloot om er eindelijk aan te beginnen. Samen met Charlotte De Mey, de zangeres van Corre & The Bang, en met gitarist Anthony Statius, ook al van Corre & The Bang, startte ik The Man in Black op. We waren alle drie fan van Cash, elk op onze eigen manier."

"Ik leerde mijn ouders de muziek van Johnny Cash kennen"

Charlotte De Mey (32) herinnert zich dat het meteen klikte tussen haar en Geert Bouckaert, toen hij haar na het optreden aansprak over zijn plannen om een Johnny Cash tributeband te starten: “Ik was echt wel al heel jong fan van Johnny Cash en June Carter, wiens rol in Walk the line schitterend vertolkt wordt door actrice Reese Witherspoon. Veel jongeren leerden Johnny Cash kennen via hun ouders, maar bij mij was het omgekeerd. Ik heb mijn ouders een Johnny Cash-opvoeding gegeven (lacht). Toen we met de auto op reis gingen, weerklonk Johnny Cash 12 uur aan een stuk in de auto. In mijn late tienerjaren kon ik best wel van countrymuziek genieten. Die muziek roept bij mij de sfeer van een roadtrip, van vrijheid en escapisme op. Ik moest dus niet lang nadenken toen Geert me vroeg of ik zijn groep de rol van June Carter, de tweede echtgenote van Cash, en de dochter uit de Cartersfamilie wou opnemen. Ik doe in The Man In Black de backing vocals, en omdat we met het trio geen drummer hebben, stopte Geert me al heel snel allerlei kleine percussieinstrumenten in de hand waarmee ik kan experimenteren: eitjes, tamboerijn, houten stokjes en een stomp. Ik speel ook kazoo, en oefen momenteel ukelele. Echte duetten doen we niet, maar we brengen wel een aantal meerstemmige nummers." De Mey, die ook danseres is bij Retronettes van Radio Modern en twee ,jaar geleden tijdens de Gentse Feesten voor CirQ meewerkte aan Batacratie, heeft ook nog een soloproject onder de naam Play It Again Charlie: “Daarmee breng ik vooral jazz-standards.”

De Mey is ook actrice, en ook dat kwam Geert Bouckaert goed uit. Los van de concerten rond Johnny Cash schreef Bouckaert ook het theaterstuk Sex, drugs & Cash. “Dat stuk is gebaseerd op getuigenissen uit het ontwenningscentrum De Kiem uit Gavere. We speelden het een eerste keer in de gevangenis van Ruiselede. Een confronterende ervaring die bij het publiek blijkbaar aansloeg. Achteraf kwam er mij iemand vragen of ik zelf in de gevangenis had gezeten. In die voorstelling ligt de nadruk meer op de verhalen, al brengen we er ook een tiental nummers van Johnny Cash, die zoals bekend, ook wel vaker in gevangenissen optrad.”

Jong publiek

Net als Charlotte De Mey is ook Geert Bouckaert blij verwonderd dat The Man In Black ook bij een jong publiek aanslaat: “We brengen de nummers ook op een eigentijdse manier. We zorgen ervoor dat het 2019 klinkt. Charlotte vult de partijen van June Carter op haar geheel eigen manier in. Warmer, soulvoller en bij wijlen jazzy. Gitarist Anthony Statius zorgt met zijn telecaster voor het typische countrygeluid, maar verrijkt het Cashrepertoire ook met meer rockgerichte en bluesy sounds, waarin ik dan aanvul met mondharmonica; Op enkele songs speelt Anthony banjo waardoor het geluid van The Man in Black wel even helemaal roots klinkt.”

XL-versie

Voor festivals en grote zalen heeft The Man In Black nog een XL-versie: dan is het trio aangevuld met een drummer en een contrabassist: “Dan klinken we meer rockabilly en funky” aldus Bouckaert.

“Met het trio spelen we een set van zo’n 20 nummers, en tussen de nummers door geef ik ook wat uitleg over de nummers en het werk van Cash, zonder dat het al te belerend wordt, want het blijft eerst en vooral een concert, en de vaart moet er wel in blijven natuurlijk” aldus Bouckaert. Maar op dat vlak zat het in ’t Floere Foefke eind februari wel snor, het publiek bleef er maar om boisnummers vragen.

The Man in Black. Maandag 18 maart, 20.30 u, café Trefpunt, Walter De Buckplein. Gratis.

Lees ook

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meer nieuws uit Gent