Aangeboden door AXA

Waarom supermarkten alsmaar kleiner worden

De comeback van de buurtwinkel: een meerwaarde voor je buurt?

© Unsplash

In vijf jaar tijd is het aantal warenhuizen in de Gentse binnenstad met maar liefst 37% gestegen, een toename die vooral te danken is aan het stijgend aantal buurtsuperettes. Een trend die zich niet alleen in Gent aftekent, want supermarktgigant Carrefour plant in totaal 2.000 nieuwe buurtwinkels te openen tegen 2022. De buurtwinkel is terug van weggeweest, maar wat betekent het voor de buurt?

Mediahuis Brand Studio

Gemak boven alles: snel boodschappen doen, snel eten

Dat de buurtwinkel terug is van weggeweest, hoeft volgens vakblad Retail Detail niet te verbazen. De comeback van kleinere winkels zoals de buurtwinkels valt toe te schrijven aan het globaal veranderende koopgedrag van de consumenten.

Zo speelt in eerste instantie de verstedelijking een belangrijke rol. Consumenten in steden – zoals Gent – laten bijvoorbeeld hun auto meer en meer aan de kant staan, waardoor de nabijheid van een winkel een belangrijke keuzefactor wordt. Voorts zijn gezinnen doorgaans minder talrijk: zeker eenpersoonsgezinnen nemen toe. Zij hebben minder nood aan grote verpakkingen zoals supermarkten die aanbieden.

In het algemeen wordt er ook minder tijd gespendeerd aan boodschappen doen: vrouwen, nog altijd de belangrijkste ‘verantwoordelijken voor aankoop’, werken meer. Dat verklaart ook het succes van aan huis geleverde maaltijdboxen zoals Smartmat of Marley Spoon, maar ook van kant-en-klare leveringsdiensten zoals Deliveroo en Uber Eats. Een buurtwinkel kan daar dan weer op inspelen door eveneens kant-en-klare maaltijden en andere ‘gemaksoplossingen’ aan te bieden die snelheid en gemak combineren voor een consument waarvoor de prijs en keuze in mindere mate belangrijk zijn.

Praktisch, maar ook sociaal

Buurtwinkels nemen volgens een studie van Unizo ook een belangrijke sociale functie op. Terwijl onder andere gemeentelijke diensten en bankkantoren de afgelopen jaren aan een ijltempo uit het dorpsgezicht verdwenen, kunnen buurtwinkels een extra belangrijke rol opnemen in de buurt. Als nabije winkel, waardoor ook minder mobiele mensen zelf hun boodschappen kunnen blijven doen, maar ook als ontmoetingsplaats die het sociale leven in een buurt kan bevorderen. Volgens Unizo vervullen ze zo een sociale controlefunctie en kunnen ze zelfs het veiligheidsgevoel bevorderen.

Een buurtwinkel die met succes de daad bij het woord voegt, is de solidaire buurtwinkel ‘Het Perron’ in Hal 5 in Leuven. De buurtwinkel is een initiatief van Solikoop, een netwerk van solidaire buurtwinkels waar mensen met een laag inkomen aan een betaalbare prijs dagvers kunnen winkelen, maar ook terechtkunnen voor een kop koffie en een gezellige babbel. De winkels hanteren er een tweeprijzensysteem. Mensen met een beperkt budget kopen er tot 40% goedkoper, maar ook mensen met een gemiddeld en hoger inkomen zijn er welkom om tegen marktconforme buurtprijzen ‘solidair’ te winkelen. Zo wordt de winkel gesteund en kunnen er kortingen gegeven worden aan mensen die het moeilijker hebben.

Liever je boodschappen online bestellen om tijd én geld te besparen? Lees hier onze handige tips om veilig online te bestellen.

Waarom AXA en De Plezantste Gemeente?

Een gemeente waar het plezant vertoeven is, daar wint iedereen bij. Net daarom slaan AXA en Het Nieuwsblad de handen in elkaar. Waar Het Nieuwsblad een jaar lang de plezantheidsgraad in alle Vlaamse gemeenten zal vaststellen, staat AXA voor de gemeenten klaar om ze allemaal stuk voor stuk nog plezanter en veiliger te maken. Door met het juiste advies lokale besturen te ontzorgen, kun je je focussen op wat er echt toe doet: een betere en plezantere buurt!

Meer weten over hoe AXA jouw gemeente ontzorgt? Hier vind je meer informatie.