VTM-programma ‘Hoe Zal Ik Het Zeggen?’ krijgt boete voor overtreden van reclameregels

© Hoe Zal Ik Het Zeggen

VTM krijgt een boete op van 7.500 euro omdat de televisiezender de commerciële communicatie bij het programma ‘Hoe Zal Ik Het Zeggen?’ niet duidelijk herkenbaar heeft gemaakt. Dat maakte de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) dinsdag bekend.

jvh

Volgens de VRM sluit de inhoud van een filmpje tijdens een reclameblok van “Hoe Zal Ik Het Zeggen?” naadloos aan bij het programma, en dat is te verwarrend voor de kijker. Volgens het Vlaamse mediadecreet mag dat niet. Televisiereclame moet duidelijk herkenbaar zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud. De VRM besliste daarop, gelet op de ernst van de inbreuk en het grote kijkbereik, een administratieve geldboete op te leggen van 7.500 euro.

“Aan het begin van dit filmpje verschijnt gedurende vijf seconden een visuele boodschap van een sponsorend telecombedrijf. Daarna is te zien hoe een dame op straat wordt tegengehouden door enkele ‘hangjongeren’, die tot haar verbazing een serenade brengen en haar bedanken, omdat zij als dokter een meisje heeft geholpen. In beeld verschijnt: ‘Dokter Kim heeft kleine Nina door haar ziekte RSV geholpen. Mama Sien wil haar daarvoor bedanken’. Aan het einde van het filmpje verschijnt gedurende vier seconden het logo van het telecombedrijf”, luidt het.

Het filmpje moet volgens de VRM integraal als redactioneel item worden beschouwd. Het is volgens de regulator niet te onderscheiden van een programma-onderdeel van het desbetreffende programma en daardoor werd de kijker in verwarring gebracht.

Aangeboden door onze partners

Lees ook