De doortocht van Raf Simons kost Calvin Klein uiteindelijk hopen geld

Bron © business of fashion

Foto: ISOPIX

Nu Raf Simons niet langer de plak zwaait bij Calvin Klein, wil het label een nieuwe weg inslaan. En die nieuwe weg blijkt bijzonder duur te zijn. Er wordt geschat dat de hele rebranding zo’n 213 miljoen euro zal kosten. Daarbij wordt ook de 205W39NYC-collectie afgeschaft.

Tegenvallende verkoopcijfers, dat is uiteindelijk wat Raf Simons in december nekte aan het hoofd van Calvin Klein. Het Amerikaanse modehuis kondigde toen aan dat het zo’n 18 miljoen euro verlies had gemaakt. De ontwerpen van Simons zouden te ‘high end’ zijn en een koerswijziging drong zich op. Nu is ook bekend hoeveel die zal kosten.

De hele rebranding van Calvin Klein zal 213 miljoen euro vragen. PVH Corp, het concern waar het modehuis is in ondergebracht, maakt bovendien in het kader van besparingsmaatregelen een einde aan de 205W39NYC-collectie, die wat gedurfder en duurder was, en ook de flagship store in Manhattan sluit de deuren. Daarnaast zullen honderd personeelsleden de kantoren in Milaan en New York moeten verlaten.

“Ontgoocheld”

“We zijn ontgoocheld over het gebrek aan return na onze investeringen en denken dat de herlancering van sommige Calvin Klein Jeans-producten te hoogstaand was, en niet verkocht zoals verhoopt”, zei CEO Emanuel Chirico in december. Nochtans zal ook de hele rebranding duidelijk een stevige duit kosten. Slaagt Calvin Klein erin om het roer om te gooien? Een opvolger voor Simons werd in elk geval nog niet bekendgemaakt.

Door flb