Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Lees gratis verder >

10/04/2019 - Verkeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

In landen waar je al op 16 jaar met motorfietsen mag rijden, vallen de meeste slachtoffers onder 16- en 17-jarigen.  djr

Verkeersinstituut Vias: “Rijbewijs voor motoren verlagen naar 16? Slecht idee”

Jongeren die met een lichte motorfiets willen rijden, moeten in België 18 jaar zijn, ook al heeft Europa enkele jaren geleden de mogelijkheid gecreëerd om die minimumleeftijd vast te leggen op 16 jaar. Onder meer vanuit de rijscholen gaan daarom geregeld stemmen op om die leeftijd ook bij ons aan te passen. Er bestaan vier soorten rijbewijzen in België, van bromfietsen (AM) tot zware motoren (A). Met die eerste mogen we al rijden vanaf 16 jaar, met die laatste pas vanaf 22 jaar. Daartussen zitten de A1 en A2-motoren waarvoor je een rijbewijs kan halen op respectievelijk 18 en 20 jaar.

Verkeersinstituut Vias bestudeerde de ongevalsstatistieken van Europese landen waar jongeren wel al op 16 jaar met de motorfiets mogen rijden, en daaruit blijkt dat één op de tien gewonde motorfietsers in de leeftijdscategorie 16-17 jaar valt. Ook het aandeel doden in de jongere leeftijdscategorieën ligt hoger dan in landen waar ze jongeren pas later toegang geven tot het motorrijbewijs. Je zou denken dat het betert met de ouder worden omdat ze dan meer ervaring hebben opgedaan, maar ook in de leeftijdscategorie 18-19 jaar vallen in die landen minstens evenveel doden en gewonden. “Het is dus absoluut geen goed idee om de leeftijd te verlagen”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias.(kba,jvde)