Zelfs één sneetje spek per dag verhoogt het risico op darmkanker al

Foto: ss

Je hoeft geen grote hoeveelheden rood of verwerkt vlees te eten om het risico op darmkanker aanzienlijk te verhogen. Zelfs een sneetje spek per dag kan al genoeg zijn, blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Oxford bij een half miljoen Britten. De onderzoekers raden aan om de hoeveelheid vlees die we per dag eten te beperken.

Over de link tussen rood en verwerkt vlees (gerookt of bewerkt, nvdr) en kanker is al veel inkt gevloeid. De consensus lijkt er de jongste jaren in te bestaan dat overdaad schaadt, en dat bevestigt een nieuw onderzoek van de universiteit van Oxford.

Een beetje kan al te veel zijn

Zes jaar lang werden de eetgewoonten van een half miljoen Britten opgevolgd, waarvan er in die periode 2.609 darmkanker kregen. Door de gegevens te analyseren, concludeerden de onderzoekers dat je niet heel veel rood of verwerkt vlees moet eten om het risico op darmkanker te verhogen. Een beetje, bijvoorbeeld een sneetje spek per dag, is al genoeg, al stijgt het risico hoe meer je ervan eet.

Zo bleek uit het onderzoek dat mensen die drie sneetjes spek per dag eten 20 procent meer kans hebben op darmkanker. Van elke 10.000 mensen in de studie die elke dag 21 gram rood en verwerkt vlees eten - ongeveer de hoeveelheid van één sneetje spek - werd bij 40 darmkanker vastgesteld. Bij wie 76 gram per dag eet, stijgt dat aantal naar 48.

Minder is beter

Uit hun onderzoek konden de wetenschappers niet afleiden hoeveel rood of verwerkt vlees nu precies te veel is. Wel duidelijk is dat het aantal gevallen van darmkanker - 41.804 per jaar - met 5.400 zou dalen als niemand nog rood of verwerkt vlees zou eten.

Roken blijft nog altijd een groter probleem met het oog op kanker, klinkt het bij Cancer Research UK, met 54.300 gevallen die er jaarlijks door veroorzaakt worden. Maar toch mag het belang van de eetgewoontes niet onderschat worden. De Britse gezondheidsorganisatie Public Health England en kenners adviseren mensen om niet meer dan 70 gram rood en verwerkt vlees per dag te eten.

Het probleem bij verwerkt vlees is de manier waarop het behandeld wordt. Onder meer spek, worstjes, salami en hot dogs worden bewerkt om hun smaak te veranderen of langer goed te blijven, maar de chemicaliën die daarbij gebruikt worden verhogen het risico op kanker. Ook vlees bakken op hoge temperatuur, zoals tijdens het barbecueën, kan gevaarlijk zijn.

Niet alleen slecht

Belangrijk om vermelden is dat rood en verwerkt vlees ook wel goede eigenschappen hebben. Zo haal je er veel ijzer en proteïnen uit. “Er zijn zeker goede aspecten aan, dus moeten we zeker niet plots massaal stoppen met vlees eten”, zegt professor Tim Key, die meewerkte aan het onderzoek, in The Guardian. “Maar mensen moeten wel begrijpen dat grote hoeveelheden niet goed zijn.”

In het onderzoek werd ook alcohol aangekaart. Zware drinkers hebben 24 procent meer risico op kanker in vergelijking met mensen die amper drinken. “Alcohol drinken is een optie, we hebben dat niet nodig”, zegt Key, die het dan ook afraadt.

Door Guy Stevens