Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

19/04/2019 - TV & Radio
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Nog onverslijtbaarder dan de hits zelf: lijstjesprogramma’s op de radio

Lijstjes om in te lijsten

Vrijdagavond weet u welk album goud behaalt in de Album top 500 van Joe. Morgen onthullen de presentatoren van Classics 1000 op Radio 1 hun absolute tophit uit de muziekgeschiedenis en zondag schenkt Studio Brussel ons de 66 beste metalnummers in De zwaarste lijst. Lijstjes zijn alomtegenwoordig op onze radiozenders. “Het is de perfecte manier om luisteraars meer bij het programma te betrekken.”

Drie hitlijsten beleven dit weekend hun apotheose. Maar geen nood, die leegte wordt snel weer opgevuld. Lijstjesprogramma’s zijn immers in. Maar waarom houden we zo van het fenomeen? “Het is een beproefd concept, zo oud als de radio zelf”, weet Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen. “Mensen houden nu eenmaal van lijstjes. Er gaat altijd een soort spanning mee gepaard. Weinig dingen zijn subjectiever dan muziek, maar in zo’n lijst krijgen nummers een objectieve waarde toegekend. Ineens heb je een rangschikking. Luisteraars sturen hun nummers in en wachten dan af: staat mijn favoriet ertussen? Op welke plaats? Te hoog of te laag? Het is de perfecte manier om luisteraars meer bij het programma te betrekken.”

Nostalgie

Die betrokkenheid mocht Evert Venema al een paar keer aan den lijve ondervinden. “Ik presenteer de Classics 1000 op Radio 1 al sinds het begin, en ik verbaas me er nog elk jaar over hoe hard mensen gehecht zijn aan sommige nummers. Een stukje aan het eind van een lied wegknippen omdat we plaats moeten maken voor het nieuws, levert al eens een verontwaardigde reactie op.”

“Met zo’n hitlijst sta je echt tussen je luisteraars”, verklaart Robin Vissenaekens, programmadirecteur van Qmusic en JOE. “Zij geven de lijst mee vorm en koppelen bepaalde belevenissen aan bepaalde nummers. Het brengt hen terug naar de studententijd of een eerste liefde.” De zenders merken dus duidelijk dat het publiek tijdens het uitzenden van een lijst veel meer van zich laat horen.

Vertaalt zich dat ook in hogere luistercijfers? “Over deze editie kan ik uiteraard nog geen uitspraken doen, maar de voorbije jaren is er vast en zeker een piek geweest tijdens de Classics 1000”, zegt Venema. “Hoe meer de top 10 in zicht komt, hoe meer luisteraars op het programma afstemmen.”

Voor ieder wat wils

Mensen houden van lijstjes en het biedt hen een kans om enkele markante momenten te herbeleven. Maar wordt het, met drie gelijkaardige programma’s op drie dagen, niet wat te veel van het goede? “Elke hitlijst is anders”, zegt Van Biesen. “De zwaarste lijst heeft niet de breedste doelgroep. Daar draaien we specifiek metalnummers die niet altijd even radiovriendelijk zijn, maar wel populair zijn bij de fans van het genre. De Tijdloze programmeren we tijdens de kerstvakantie omdat dat voor een breder publiek gemaakt wordt.”

Hetzelfde doet JOE met hun Album top 500 en Top 2000. Het eerste wordt nu uitgezonden, het tweede in oktober. ”Mensen houden van muziek”, aldus Vissenaekens. “Iedere hitlijst heeft een eigen insteek. Zelfs al lopen er twee tegelijk, het zijn twee totaal verschillende beestjes. Zo is er voor ieder wat wils.”