Vanaf deze zomer ‘slimme’ deelfietsen in Gent: oppikken en achterlaten waar je wil

Gent -

'Slimme' deelfietsen die je met een app kan oppikken en overal mag achterlaten. De Stad Gent geeft twee bedrijven een vergunning om vanaf deze zomer elk 750 van die tweewielers in te voeren. Met strikte regels, want in sommige steden wekken de 'strooifietsen' zo veel overlast dat ze werden verboden.

Anderhalf jaar geleden verschenen ze in Brussel en ook Mechelen, Kortrijk en Hasselt experimenteren ermee: de 'slimme' of free floating deelfietsen. De tweewielers zijn gebruiksvriendelijk en razend populair. Ze hebben geen vast station nodig en hoeven dus niet te worden teruggebracht naar het vertrekpunt. Gebruikers openen het fietsslot via een simpele app op hun smartphone.

Ergernis

Maar het systeem wekt ergernis in heel wat West-Europese steden. Nederlanders verzonnen er de term 'strooifiets' voor omdat de massaal ingevoerde fietsen er worden gedumpt, verwaarloosd of vernield. In Amsterdam werd het systeem zelfs even verboden.

Gent heeft daarom lang de boot afgehouden. Maar nu geeft de Stad toch een vergunning aan Donkey Republic en Billy Bike. Vanaf deze zomer mogen ze elk 750 fietsen loslaten op de stad. Twee andere fietsdeel­bedrijven werden geweigerd. Er is dan ook een streng vergunningenkader. “We willen slecht onderhouden of fout gestalde strooifietsen vermijden”, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Deelstep

Fietsen die de weg versperren, worden binnen de 48 uur verwijderd. Defecte fietsen moeten binnen de drie dagen zijn opgehaald voor herstelling. En het aantal fietsen, gebruikers, ritten en gebruikte fietsparkeerplaatsen wordt elke maand gecontroleerd.

Eerst volgt een proefperiode van twee jaar. Daarna een jaarlijkse evaluatie. Daarvan hangt af of Gent in de toekomst ook de razend populaire deelstep krijgt.

In principe mogen de deelfietsen, uitgerust met een gps-tracker, overal in Gent worden gestald - ook in de deelgemeenten. “Maar we bekijken samen met de bedrijven of we bepaalde zones, zoals de Korenmarkt, kunnen verbieden”, zegt Watteeuw. “Gebruikers zouden daar dan hun fiets niet kunnen afsluiten. Meer duidelijkheid volgt in juni.”

Prijzen

De prijzen liggen nog niet vast en variëren wellicht naargelang de aanbieder (zie kader). Donkey Republic is een speler uit Kopenhagen die fietsen levert aan tientallen steden in de wereld. Het Belgische Billy Bike is veel kleinschaliger en specialiseert zich in elektrische fietsen. Het bedrijf is sinds januari ook actief in Brussel.

“Maar daar is geen over­bevolking aan fietsers zoals in Gent”, zegt medezaakvoerder Pierre De Schaetzen. “Plekken zoals het Sint-Pietersstation, waar je nog onmogelijk een fiets kan stallen, vergen extra aandacht.”

Door Tuly Salumu
VOOR ABONNEES