Met deze tips geniet je zo lang mogelijk van je auto

Bron © Algemeen Dagblad

Foto: ss

Iedereen hoopt dat zijn of haar auto het eeuwige leven heeft. Reparaties en onderhoud kunnen namelijk prijzige affaires worden. Maar door het volgen van enkele eenvoudige regels kan je extra jaren plezier van je wagen hebben. De Britse consumentenwebsite WhatCar? lijstte ze op.

Geef je auto een ‘vrije’ start...

Klaar om de weg op te gaan? Start je auto niet in de versnelling en met de koppeling ingetrapt. Dat zorgt voor een extra belasting voor de startmotor. Start de wagen juist in zijn vrij. Op lange termijn zal dat verschil maken.

… en een warme start

Je motor heeft het in de eerste minuten na het starten het zwaarst, wanneer deze nog koud is. Dat geldt niet enkel voor de wintermaanden. De motor heeft even de tijd nodig om warm te worden. Schakel daarom aan het begin van de rit bij 2.500 toeren bij een benzinemotor en 2.000 bij een diesel.

Je rem is om te remmen

Heel wat automobilisten remmen geregeld af ‘op de motor’. Dat komt de versnellingsbak niet ten goede, omdat het een extra belasting is voor de lagers. Gebruik dus je voetrem om te remmen

Wacht niet te lang met tanken

Het is niet aan te raden om je brandstoftank leeg te rijden totdat het reservelampje gaat branden. Het reservesysteem kan daardoor beschadigd raken, omdat het sediment zich op de bodem van de tank verzamelt.

Rijd zo nodig om

Een slecht wegdek zorgt voor meer schade voor je wagen. Schokbrekers, je banden en je onderstel moeten er allemaal aan geloven. Om de levensduur van je wagen te verlengen, is het daarom wellicht een beter idee even om te rijden via een betere weg.

Controleren voorkomt repareren

Logisch, toch? Inderdaad. Controleer dus je olie en koelvloeistof regelmatig. Let ook op de lampjes op je dashboard. Ook een regelmatige check-up van de luchtfilter, koelslangen en brandstofleidingen kan geen kwaad.

Zet die grasmaaier buiten

Nog zo’n vanzelfsprekende tip: heb je een garage? Zet je auto er dan in. Sommige mensen gebruiken hun garage als stalling voor allerhande spullen, maar door hem te gebruiken voor je wagen voorkom je onder meer roestplekken.

Let op de bandenspanning

Het is belangrijk dat je banden de juiste spanning hebben. Een paar millibar onder de voorgeschreven hoeveelheid en de banden slijten een pak sneller. Bovendien moet de motor harder werken. Let op: pomp ze ook niet te hard op. Ook dan slijten ze -in het midden- sneller.

Smeren moet je leren (en doen)

Om de slijtage van zaken als je sloten, maar ook scharnieren en allerhande verbindingen tegen te gaan, is het smeren van die onderdelen van groot belang. Gebruik daarvoor drie-in-één smeermiddel.

Geef af en toe eens goed gas

Om te voorkomen dat de roetfilter van dieselmotoren verstopt raakt, is het aangeraden zo nu en dan wat toeren te maken. Zo ‘brand’ je het filter als het ware schoon. Af en toe rijden met hogere toerentallen met een benzinemotor voorkomt dat allerlei residuen worden afgezet op delen van de motor.