Mezzosopraan Helene Bracke maakt Kurt Weillcd met kamerorkest Casco Phil

Foto: if

Gent - Helene Bracke, de mezzosopraan die twee jaar geleden drie keer concerteerde tijdens Gent Festival van Vlaanderen brengt samen met het kamerorkest Casco Phil een cd uit waarop ze haar favoriete nummers van Kurt Weill bundelt. Casco Phil stelt de plaat op donderdag 16 mei live voor.

Helene Bracke is nog maar net terug uit Portugal waar ze met haar progrockgroep The Advent of March op een festival concerteerde, als we haar in Madonna, het veggie-restaurant van haar zus aan de Poel in Gent uitleg vragen over haar nieuw project Once in a Weill, de cd die ze donderdag live voorstelt.

Eerst even kort recapituleren: Helene Bracke studeerde eerst klassieke zang aan het KASK muziekconservatorium in Gent en volgde daarna nog een bijkomende opleiding aan de International Opera Academy in Gent. Dat ze niet vies is om meerdere spectra van de muziek en het theater te verkennen verklaarde ze eerder al in een interview dat u hier nog eens kan herlezen. Bracke wil meer dan alleen maar werk uitvoeren, ze maakt zelf ook voorstellingen.

"Hoe ik bij Kurt Weill terechtkwam? Thuis hoorde ik heel veel Duitse liederen en Frans chanson. En toen ik mijn ingangsexamen aan het conservatorium deed, koos ik ook voor Kurt Weill. Meer precies het nummer I'm a stranger here myself, uit de musical One touch of Venus. Dat nummer staat overigens ook op de cd. Weill heeft me altijd al geïnteresseerd. Leefde van 1900 tot 1950, en vluchtte voor het nazi-regime van Duitsland naar Frankrijk.  Later trok hij naar de Verenigde Staten trok, waar zijn muziek beïnvloed werd door de jazz. Samen met pianist Jelle Vastershaege waarmee ik al meerdere muziektheatervoorstellingen maakte, tourde ik ook al met een programma Once in a Weill. Via mijn concerten op Odegand-Gent Festival van Vlaanderen, waar ik in 2016 een eerste keer optrad en het kamerorkest Casco Phil leerde kennen, en door de latere optredens het jaar daarna, raakte ik in gesprek met dirigent/directeur Benjamin Haemhouts van Casco Phil en groeide de idee om met het werk van Weill 'iets' te doen. En nu is het dus zo ver."


"Weill is heel  veelzijdig: zijn Duitse periode is vrij donker en sarcastisch, het werk dat hij in Frankrijk maakte kreeg al wat meer kleur en eens hij in Broadway beland was zijn ook de invloeden van de jazz sterk aanwezig. De verschillende stijlen en sferen maken het als zangeres heel boeiend om hiermee aan de slag te gaan. Zijn verscheidene verblijfplaatsen zorgen er ook voor dat hij zowel repertoire in het Duits, Frans en Engels achterliet.
Ik ben Benjamin Haemhouts zeer dankbaar dat ik mijn eigen interpretatie mocht geven aan de liederen, natuurlijk met zijn feedback en persoonlijke aanbevelingen. Het is een droom om met hem te werken. 
Dit repertoire brengen met een orkest is geen evidentie, de liederen zijn zeer theatraal en vragen naar een soort van vrijheid.Het is eenvoudiger als je enkel met een pianist moet samen spelen natuurlijk, maar Benjamin en ik gingen de uitdaging aan en mede dankzij de fantastische arrangementen van Anthony Gröger en Hans Vercauteren en een toporkest zijn we er dan toch in geslaagd om deze vertellende liederen  in hun waarde te laten. we zijn er volop voor gegaan, die drie opnamedagen. Ik kijk uit naar de live uitvoering."
 

Once in a Weill. Casco Phil, met Helene Bracke (zang), Drew Jacoby (dans) en Lotte Dodion (woord). Donderdag 16 mei 20u30. , Zuiderpershuis, Waalse Kaai 14. Ticketinfo: klik hier.

 

 

 

Once in a Weill  - Recording Kurt Weill songs from Haemhouts Benjamin on Vimeo.

Door Rudy Tollenaere