Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

14/05/2019 - Multimedia
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

  REUTERS

Geslachtsverandering was nooit zo eenvoudig: wij deden de test met de nieuwe populaire Snapchat-filter

M wordt V: herkent u deze BV?

Het aantal gebruikers van Snapchat zit na een rampzalig 2018 opnieuw (een beetje) in de lift. Allicht zit de nieuwe ‘male-female-swap’-filter, die de sociale media verovert, daar voor iets tussen. De filter doet exact wat de naam zegt: mannen worden vrouwen en vrouwen worden mannen, vaak met hilarische, maar gruwelijk geloofwaardige resultaten tot gevolg.

Plucked her eyebrows on the way / Shaved her legs and then he was a she… In Walk on the wild side deed Lou Reed al niet moeilijk over de transformatie van (m) naar (v). Met de filter van Snapchat wordt het helemaal een fluitje van een cent. Je opent de app, zet jezelf of iemand anders voor de camera, kiest het geslacht et voilà. Lang haar wordt ingekort, kaken en kinnen worden breder of smaller, baarden worden vakkundig weggewerkt of toegevoegd. Nicole wordt Nico, Sander Sandra, Jeroen Jolien etc.

“Dat de app dit in real time kan, is erg indrukwekkend”, zegt Kenny Deriemaeker, expert augmented reality bij het Belgische ontwikkelaar In the pocket. De resultaten, vaak erg geloofwaardig, worden duchtig gedeeld op alle sociale media. Alle hilariteit terzijde schuilt er een uiterst geavanceerd wiskundig model achter de technologie. “Zulke filters zijn gebaseerd op machine learning, een vorm van artificiële intelligentie”, zegt Deriemaeker. “In mensentaal: het algoritme heeft miljoenen gezichten te zien gekregen en geanaliseerd. Vermoedelijk ‘keek’ het naar de ontelbare selfies die gebruikers ooit maakten in Snapchat. Op die manier is het algoritme ‘getraind’ om gezichten te herkennen. De app weet waar alle delen van je gezicht zich bevinden, uit welke hoek je kijkt, hoe je beweegt en past ze dan in real time aan.”

LEES OOK. Nieuwe Snapchat-filter is zó realistisch dat deze man bijna gedumpt werd door zijn vriendin

Het succes van de nieuwe filter komt net op tijd voor Snapchat. Na een rampzalig 2018 doet het bedrijf het dit jaar een fractie beter. In het eerste kwartaal van 2019 steeg het aantal actieve gebruikers met 2,2 procent naar 190 miljoen. Ook de omzet steeg naar 284,80 miljoen euro, dat is 39 procent meer dan het eerste kwartaal in 2018. Het nettoverlies daalde ook, zij het minder hard, en bedroeg 275,91 miljoen euro, dat is 19,5 procent minder dan vorig jaar.

(adm)