Jupiler verslikt zich na storm over advertentie Sam Bettens: “Echt. We dragen Sam een warm hart toe”

Foto: RR en Twitter

Een advertentie van Jupiler - die wil inspelen op de geslachtsverandering van Sam Bettens - is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. “Shame on you” en “Echt een reden om nooit meer Jupiler te drinken”, klinkt het. Jupiler zelf wast de handen in de onschuld. “Dit is zeker een gedurfde communicatie, waarmee we Sam een hart onder de riem willen steken.”

Paginagroot staat het te lezen in enkele kranten: “Pintje, Sam?” En ook op z’n Instagram postte het biermerk de advertentie, met daarbij het onderschrift “Wat denkt ge, @sambettens?” Jupiler lanceerde de campagne nadat Sarah Bettens dit weekend had aangekondigd dat zij voortaan als man - Sam Bettens - door het leven zou gaan.

(Lees verder onder de tweets)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Wat denkt ge, @sambettens?

Een bericht gedeeld door Jupiler Belgium (@jupiler_belgium) op

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEES OOK. “Als kind vroeg ik aan mijn vader of ik niet mee naar het ziekenhuis mocht om er een flupke aan te zetten” (+)

Sam Bettens, of toch minstens zijn management, denken er het hunne van. “Het lijkt ons niet opportuun om hierop te reageren”, zegt Carolien de Bie, die het management van Sam Bettens en K’s Choice waarneemt. “We willen geen olie op het vuur gooien.”

“We willen Sam net feliciteren”

AB Inbev, de moedermaatschappij van Jupiler, begrijpt de commotie niet, zegt woordvoerster Laure Stuyck. “Met de slogan “Pintje, Sam?” feliciteren we Sam voor zijn moedige beslissing, en dragen we hem een warm hart toe. Jupiler kan dankzij z’n gewicht en bekendheid wegen op het maatschappelijk debat, in dit geval over transgenders. Dit is zeker een gedurfde communicatie, die prima past bij Jupiler.”

De Jupiler-slogan “Mannen weten waarom” gaat volgens AB Inbev niet over het uitsluiten van vrouwen. “Integendeel. Jupiler is tussen haakjes het meest gedronken biermerk door vrouwen in België en met die slogan willen we de mannen duidelijk maken dat de wereld van nu niet meer dezelfde is als die van 50 jaar geleden. We moedigen mannen aan om een standpunt in te nemen over relevante maatschappelijke onderwerpen zoals racisme, verantwoord drankgebruik of inclusie.”

Ondanks die uitleg, schiet de advertentie bij velen in het verkeerde keelgat en maakt ze heel wat reacties los, ook op Twitter. “Shame on you”, “Wie vond dit een goed idee?” en “Echt een reden om nooit nog Jupiler te drinken”, klinkt het onder meer.

 

bekijk ook

Sarah Bettens gaat voortaan door het leven als Sam: “Al één maand bezig met medicatie”

 

Eerste transgender op Miss Universe schrijft geschiedenis: “Heerlijk om zo veel liefde te krijgen”

Eerste transgender in controversiële schoonheidswedstrijd wil het “mooiste achterwerk” hebben