Waarom de hype rond streetwear nog niet meteen zal gaan liggen
© Shutterstock
Terwijl streetwear vroeger iets voor subculturen was, is het de laatste jaren mainstream geworden. Iedereen draagt tegenwoordig sneakers en zelfs de grote modehuizen hebben de stijl in de armen gesloten. Toch lijkt het er niet meteen op dat de hype snel zal uitdoven, blijkt uit een onderzoek van Hypebeast en PwC.
Het urban lifestylemagazine Hypebeast heeft samen met onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) een rapport opgesteld op basis van een grootschalige enquête bij meer dan 40.000 lezers en 763 spelers uit de mode-industrie. Dat kreeg de naam Streetwear Impact Report mee en daarin wordt onderzocht wat streetwear precies is, welke invloed het uitoefent en hoe de toekomst eruitziet.
Over dat laatste lijkt in ieder geval haast iedereen het eens te zijn: de toekomst is rooskleurig. Maar streetwear komt van ver. Voor 2010 werd de term amper gebruikt en ging het om verschillende subculturen zoals die van surfers, skaters, rappers en graffiti-artiesten. Denk bijvoorbeeld aan het populaire label Supreme: dat was eerst gewoon een skatemerk, maar groeide uit tot een wereldwijde hype waar zelfs Louis Vuitton mee wou samenwerken.
Geen geheim
Dat de modehuizen tegenwoordig vooral naar streetwear kijken, is volgens Angelo Baque, ex-bestuurslid bij Supreme, niet toevallig. “Er valt veel geld mee te verdienen, dat is al lang geen geheim meer.” Ook wat verkooptechnieken betreft wordt er met de ogen gestolen. Zo maken luxemerken zich traditiegetrouw begeerbaar door hoge prijzen in te stellen, in de streetwear doen ze dat via exclusieve lanceringen of ‘drops’ waar je op voorhand niet van weet waar en wanneer ze zullen gebeuren.
“Bij streetwear zijn ze erin geslaagd om een soort verlangen rond een product te creëren, iets waar de mode-industrie minder goed in slaagt”, zegt expert Dr. Axel Nitschke, die ook aan het rapport meewerkte. “Dergelijke labels, vaak sneakermerken, kunnen rekenen op een enorme loyaliteit bij bepaalde groepen." Iets waar de grote modehuizen dus maar wat jaloers op zijn.
Influencers werken niet
Opvallend is ook dat heel wat van de deelnemers aan de enquête aangeven dat de invloed van influencers bijzonder beperkt is. Voor wat ‘the next best thing’ zal zijn, kijken ze eerder naar (muziek)artiesten en zogenoemde ‘industry insiders’. En dat terwijl de ondervraagde professionals aangeven dat een vierde tot drie vierde van hun marketingbudget naar influencers gaat.
Beste van Plus
Lees ook
Video
Hoofdpunten
In Gent-Wevelgem volgt belangrijkste test voor Jasper Philipsen: “Wedden met Mathieu van der Poel, dat doe ik nooit meer”
ONZE STERREN. Lorena Wiebes vs Elisa Balsamo, of toch weer die dekselse Lotte Kopecky in Gent-Wevelgem bij de vrouwen?
Ontdek hier het diverse parcours van Gent-Wevelgem in Flanders Fields 2023: De Moeren, Plugstreets en 9 hellingen met drie keer Kemmelberg
De voorlopige deelnemerslijst voor Gent-Wevelgem in Flanders Fields 2023: snelle mannen en klassieke kopmannen
“Dankjewel, vier het leven en pluk de dag”: mama van Evi Hanssen neemt afscheid van het leven met zelf geregisseerd feest
Sean Dhondt zet nieuwe stap in relatie
Danseres verliest armen en benen na dodelijke muggenbeet op vakantie: “Het is gebeurd en daar moet ik nu mee omgaan”
Vrouw (32) doet emotionele aankondiging tijdens huwelijk van haar vader, maar krijgt bakken kritiek: “Toppunt van egoïsme”
“Het was geen wit licht”: Kevin (55) werd “miraculeus” weer tot leven gewekt en vertelt wat hij zag toen hij ‘dood’ was