Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement

Gent -

Niets zo belangrijk voor een stad of gemeente om mannen of vrouwen in Brussel te hebben, in het Vlaams Parlement en in de Kamer. Ze kunnen lokale dossiers op een hoger niveau behartigen. Ze kunnen ijveren voor meer trams, betere stations, meer geld voor scholen of cultuurhuizen. Want de komende verkiezingen gaan niet alleen over nationale thema’s. Wij vroegen voor elke lijst aan de hoogstgeplaatste kandidaat uit onze regio wat hij of zij kan betekenen voor Gent. En waarom u zondag het best voor hem of haar stemt.

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement

Stephanie D’Hose (Open VLD), plaats drie: “Een Gentse opera om trots op te zijn”

“Heel veel lokale dossiers worden met Vlaams geld betaald. Antwerpen is de eerste om te gaan lobbyen op de kabinetten. Gent moet dat ook meer doen.”

Gemeenteraadslid Stephanie D’Hose (37) werkt al vijftien jaar achter de schermen voor onder anderen Fientje Moerman en Sven Gatz. Bij de lokale verkiezingen zette ze een mooi resultaat neer van meer dan 3.000 stemmen en werd ze fractievoorzitster.

Maar D’Hose hield aan de pittige campagne slapeloze nachten en een burn-out over. “Ik ben volledig gecrasht”, zegt ze. Ze vocht terug en werd dit jaar beloond met plaats 3 op de Oost-Vlaamse lijst. Daarmee is ze zo goed als zeker van een zitje in het Vlaams Parlement.

D’Hose wil in het halfrond vooral op tafel kloppen voor de renovatie van de Gentse Opera en de ondertunneling van het viaduct in Gentbrugge. “Dat dossier moet nu eenmaal dringend worden opgestart. Bewoners vragen allang naar meer leefbaarheid.”

Ze wil ook strengere straffen voor dieren­misbruik en een reorganisatie van het openbaar vervoer. “Ik pendel zelf elke dag naar Brussel en droom van een app die je reistraject uitstippelt over alle vervoersmiddelen heen: bus, fiets en (deel)wagen.”

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement
Foto: ID/ Eric de Mildt

Fourat Ben Chikha (Groen): “Van buitengewoon onderwijs naar halfrond”

Fourat Ben Chikha (38) kwam in oktober uit het niets met meer dan 3.000 stemmen de Gentse gemeenteraad binnen. Nu wordt hij de Vlaamse campagne ingesmeten. Het wordt knokken, met zijn vierde plaats. In 2014 haalde Groen slechts twee zetels. “Maar we hopen op een verdubbeling”, zegt de man met Tunesische roots uit Sint-Amandsberg.

“Er zitten nu te weinig mensen uit armoede of met een migratieachtergrond in het parlement.”

Ben Chikha, die zelf in armoede opgroeide, ondervond aan de lijve hoe zwaar de politiek weegt op een mens. “Na de eerste zwarte zondag was mijn moeder bang dat we uit Vlaanderen zouden worden weggestuurd.” Het eerste politieke zaadje was geplant.

Voor Gent wil hij de “desinvestering” van De Lijn aanpakken, met gratis openbaar vervoer voor financieel zwakkeren. Andere stokpaardjes: de uitbreiding van praktijktests en onderwijs. De campagnemedewerker zag zelf zijn schoolcarrière beknot door vooroordelen. “Ik sukkelde met taal en werd naar het buitengewoon onderwijs gestuurd. Daarna heb ik hard moeten vechten om op te klimmen naar het beroeps. Mechanica, terwijl ik heel onhandig ben en liever met mijn neus in de boeken zat.”

“Ik ben uiteindelijk gestopt met school en heb mijn diploma via volwassenenonderwijs gehaald.”

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement
Foto: Inge Kinnet

Freya Van den Bossche (SP.A): “Veiliger fietsroutes naar school”

Dat Freya Van den Bossche (44) het debatteren nog niet is verleerd, mocht minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) aan den lijve ondervinden tijdens een verkiezingsdebat maandag op VTM. Maar voor de rest liet het SP.A-boegbeeld tijdens de campagne weinig van zich horen. Ze staat op de tweede plaats, achter de jonge onbekende Conner Rousseau. Die moet de 14,2 procent van 2014 opkrikken, maar peilingen voorspellen weinig goeds. “We hopen toch op drie zetels”, zegt de ex-minister, die vijf jaar geleden ruim 45.0000 stemmen behaalde.

Vorig jaar verdween Van den Bossche als gemeenteraadslid van het Gentse toneel, maar dat betekent niet dat ze haar thuisstad is vergeten. Dossiers die ze meeneemt naar het halfrond zijn de intunneling van het ‘brokkelviaduct’, meer plaatsen in het middelbaar en bijzonder onderwijs, meer openbaar vervoer en nachtbussen en veiliger fietsroutes naar school. “Met de huidige technologie kunnen we die perfect in kaart brengen”, zegt de mama van drie.

Ook pleit ze voor meer investeringen in de geestelijke gezondheidszorg. “De wachtlijsten voor psychologen in Oost-Vlaanderen zijn alarmerend.” Van den Bossche ontpopte zich de voorbije jaren tot SP.A-stem voor welzijn en ging zelf deeltijds aan de slag bij jongvolwassenen in de psychiatrie.

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement
Foto: fvv

Elke Sleurs (N-VA): “Meer zorg na seksueel geweld”

Haar moeilijke doortocht als staatssecretaris en afdanking als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben er ingehakt bij Vlaams volksvertegenwoordiger Elke Sleurs (51), die van plaats 2 wegzakt naar 4. Maar voor haar kiezers zet ze door. “Het zijn moeilijke jaren geweest”, zegt ze. “Maar ik sta recht in mijn schoenen. Ik wil het vertrouwen van mijn achterban niet schenden.”

Als volksvertegenwoordiger wil de gynaecologe uit Sint-Denijs-Westrem zich toeleggen op de verdere uitbouw van de Zorgcentra na Seksueel Geweld. Momenteel is het UZ Gent daarmee Vlaams pionier. “Ik heb dat project uitgetekend. Het verkleint de kans op psychologische problemen en posttraumatische stress bij slachtoffers. Die Gentse expertise moeten we nu inzetten in centra over het hele land.” Ook de gezondheidspreventie in Gent en het moeilijke dossier van de prostitutiebuurt wil ze van nabij blijven opvolgen.

Met haar vierde plaats moet Sleurs met de vingers in de neus verkozen raken: in 2014 behaalde N-VA liefst negen zetels. “Maar de hype is voorbij. Als regeringspartij hebben we compromissen moeten sluiten en daar worden we misschien op afgerekend.”

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement

Vincent Van Peteghem (CD&V): “Geld voor mobiliteit naar Gent halen”

Mei 2019 zal bij Vincent Van Peteghem eeuwig in het geheugen gegrift staan. En niet alleen door de verkiezingen: de 38-jarige burgemeester van De Pinte werd twee weken geleden in volle campagne papa van zijn tweede kind. Een dochter: Florine. “De timing kon niet slechter.” (lacht)

Van Peteghem kwam eind 2016 het federaal parlement ingerold nadat Sarah Claerhout, toen de rijzende ster binnen CD&V, abrupt was opgestapt wegens een intern conflict. Maar de boomlange burgemeester - zijn slogan is “twee meter puur engagement” - maakte meteen een goede beurt met onderwerpen zoals het voordeliger maken van korte treinritten.

Toch is Van Peteghem blij met zijn derde plaats voor het Vlaams Parlement. “Gent zit in een verdomhoekje. Het geld voor mobiliteit en openbare werken vloeit momenteel niet naar onze regio. Dat moet anders.”

De voormalig professor management wil ook meer aandacht voor de ontsluiting van de haven, en zuurstof voor de UGent. “Die is de motor van innovatie. Het middelbaar onderwijs kwam al uitgebreid aan bod, nu is het tijd voor de unief. Mijn vader (zelf oud-burgemeester van De Pinte, nvdr.) leerde me dat wie visie heeft, dingen kan bereiken.”

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement

Adeline Blancquaert (Vlaams Belang): “Tegen de verkettering van automobilisten”

“Als Vlaams volksvertegenwoordiger zal ik de lage-emissiezone die straks in Gent wordt ingevoerd, nog beter kunnen bekampen”, zegt de 22-jarige Adeline Blancquaert. “Ik ben het absoluut niet eens met de linkse hysterie die de automobilist verkettert.” Blancquaert, geboren in een Vlaamsgezind nest in Kalken maar verhuisd naar Ledeberg, kwam onlangs de Gentse gemeenteraad binnen als jongste lid en ontpopte zich in het stadhuis razendsnel tot felle criticus van het stadsbestuur.

Nu lonkt Vlaanderen. Op de Vlaamse lijst werd ze meteen naar plaats twee gebombardeerd na Guy D’haeseleer van Forza Ninove, naar wie ze enorm opkijkt. Onderwijs is haar dada. “Het niveau moet omhoog en de job van leraar opnieuw aantrekkelijk worden gemaakt. Nederlands moet weer de voertaal worden op de speelplaats.”

Blancquaert surft mee op de vernieuwingsgolf van voorzitter Tom Van Grieken en moet mee de electorale pandoering van 2014 doen vergeten. Toen strandde Vlaams Belang op twee zetels. “Met een verdubbeling mogen we blij zijn. Onze nieuwe, zachtere stijl lijkt alvast aan te slaan. We tonen de kiezer dat we meer zijn dan een ­anti-migratiepartij.”

Veilige fietspaden en afbraak ‘brokkelbrug’: hiermee trekken Gentse kandidaten naar Vlaams Parlement

Tom De Meester (PVDA): “We hebben momentum aan onze kant”

In Antwerpen proberen BV’s zoals Slongs (Dievanongs) en Stef Kamil Carlens PVDA-voorzitter Peter Mertens voor het eerst aan een zitje in het federaal parlement te helpen. Wordt Oost-Vlaams lijsttrekker Tom De Meester (43) in zijn kielzog ook verkozen voor het Vlaams Parlement?

Vijf jaar geleden bleef de partij met 2,35 procent nog fors onder de kiesdrempel steken. “Maar nu hebben we het momentum aan onze kant”, zegt De Meester, die in Gentbrugge woont. “De mensen zijn de traditionele partijen kotsbeu.”

Als parlementslid wil hij ijveren voor een verlaging van de energiefactuur en betaalbaar wonen: een gevoelig thema in Gent, waar de huurprijzen de pan uit swingen. “We willen extra budget voor sociale woningen, een blokkering van de huurprijzen en een vermindering van de huurwaarborg.”

Tijdens de lokale verkiezingen in oktober behaalde de partij tot haar eigen verbazing drie zetels. Sindsdien is De Meester voor het stadsbestuur een grote ambetanterik. Een voorstel voor de bouw van 3.000 nieuwe sociale woningen haalde het in de gemeenteraad niet. Ook andere tussenkomsten zorgden voor vuurwerk. Dat belooft voor het halfrond.

Door Tuly Salumu
VOOR ABONNEES