Trucker vrijgesproken voor dodelijke aanrijding: “Het was de schuld van de parking”

De vrachtwagenchauffeur reed op 11 mei 2017 een bejaarde vrouw aan op de parking van de Delhaize in Alsemberg. Foto: ssj

Oudenaken / Beersel -

De vrachtwagenchauffeur die twee jaar geleden op de parking van de Delhaize in Alsemberg een bejaarde vrouw doodreed, is vrijgesproken. Het staat niet vast dat de man het slachtoffer had kunnen zien.

Twee jaar nadat een vrachtwagenchauffeur op het parkeerterrein van de Delhaize-winkel in Alsemberg de 80-jarige Rosa Wils doodreed, heeft politierechter Dina Van Laethem geoordeeld dat de trucker niets te verwijten valt. Een grote opluchting voor de 49-jarige beklaagde uit Sint-Pieters-Leeuw. Het parket vond wel dat de man schuld trof, en vroeg een celstraf met uitstel en een rijverbod van een half jaar. Al vond de procureur een “principiële straf” voldoende, onder meer omwille van de moeilijke verkeerssituatie op het parkeerterrein. De trucker was door de feiten ook enorm aangedaan en heeft sinds het ongeval nooit meer achter het stuur van een vrachtwagen gezeten.

Gezien of niet gezien

De beklaagde had die bewuste 11 mei 2017 net goederen gelost en was bezig met een manoeuvre om de parking te verlaten, toen slachtoffer Rosa rechts van de vrachtwagen stapte op weg naar de ingang van de winkel. De vrachtwagen tikte haar aan, waarna ze onder de wielen terechtkwam en meegesleurd werd. Ze stierf ter plaatse aan haar verwondingen.

Het parket stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse, die vaststelde dat de beklaagde het slachtoffer had moeten zien en dus aansprakelijk was voor het ongeval. De beklaagde zelf had ook een expert op de zaak gezet, die aantoonde dat het slachtoffer zo goed als de hele tijd niet te zien was.

Nooit op tijd kunnen remmen

Omdat de twee experten elkaar tegenspraken, stelde de politierechtbank dan maar een eigen deskundige aan. Volgens die expert kon niet met zekerheid worden vastgesteld of de beklaagde het slachtoffer had kunnen zien, omdat niet uit te maken viel hoe dicht ze bij de vrachtwagen wandelde. Als de zijdelingse afstand minder dan drie à vier meter bedroeg, had de trucker de vrouw niet kunnen waarnemen. Net voor de aanrijding was de bejaarde dame volgens de expert wel te zien in de trottoirspiegel van de truck, maar minder dan een seconde. “Zelfs bij een onmiddellijke reactie zou de truck de voetgangster omver geduwd hebben, aangezien de vrachtwagen op dat moment een snelheid had van 9 kilometer per uur met een remafstand van 3 meter”, aldus de expert. “Hij had nooit op tijd kunnen remmen.”

Verkeer op de parking

Opvallend is dat de expert, daarin gevolgd door de rechter, vooral de verkeerssituatie op de parking hekelt. “De hoofdoorzaak van dit ongeval lijkt een gebrekkige organisatie van het verkeer op de parking. Sinds het ongeval werd het verkeer op de parking georganiseerd met zebrapaden, spiegels en een afbakening van de voetgangerszone.”

Door Jelle Schepers