Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

03/06/2019 - Binnenland
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Extra boetes kunnen bovendien niet verwerkt worden

69 nieuwe trajectcontroles beloofd, 2 ervan werken

Vlaanderen zette in op trajectcontroles, maar die kwamen er amper. En als ze er kwamen, werken ze niet of kunnen de gegevens niet verwerkt worden. Verschillende lokale politiezones zijn niet blij met de gang van zaken.

Ruim de helft minder zware ongevallen en 85 procent minder zware overtredingen: het effect van trajectcontroles is er een om u tegen te zeggen. Maar de uitrol van aangekondigde trajectcontroles in Vlaan­deren ligt op apegapen. Bijna een jaar geleden kondigde Vlaams ­minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan dat er “op het einde van deze regeerperiode minstens een 120-tal trajectcontroles” actief zouden zijn. Hij had het over 69 locaties waar het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zelf een installatie zou bouwen. Op de tabellen die toen werden verspreid, prijkten 56 nieuwe plekken.

Het Agentschap houdt op zijn website de voortgang bij. Volgens de recentste gegevens zijn er sinds Weyts’ aankondiging nauwelijks werkende trajectcontroles bij­gekomen. Op amper dertig plekken is er een “operationele trajectcontrole”. Slechts twee daarvan zijn nieuw: in Diksmuide en Ichtegem. Op 62 plaatsen wordt eraan gewerkt, 39 andere zitten in de voorbereidingsfase.

Bovendien is “operationeel” een relatief begrip. “Die omschrijving betekent dat de trajectcontrole werkt, voor zover onze bevoegdheid reikt”, zegt Veva Daniëls, woordvoerster van AWV. “Dat ­betekent niet dat er effectief ­geflitst wordt, dat is een bevoegdheid van de politie.”

Blijven wachten

De werking van zo’n traject­controle van Weyts staat of valt met een goede verstandhouding tussen het Vlaams gewest en de politie. De samenwerking tussen het kabinet-Weyts, het Agentschap Wegen en Verkeer, de federale politie en de Vaste Commissie Lokale Politie blijkt niet echt ­gesmeerd te lopen. Vorige week kon niemand zeggen hoeveel ­trajectcontroles in Vlaanderen nu écht werken.

Bijkomend probleem is dat het gewestelijke verkeerscentrum van de federale politie de bijkomende vaststellingen niet zal kunnen verwerken. Een derde van de pv’s die het Vlaamse verwerkingscentrum opmaakt, komt van vaststellingen door de lokale politie, een derde door de federale politie en een derde vanuit het gewest. Als er extra vaststellingen komen vanuit het gewest, kunnen er minder boetes van de federale en de lokale politie behandeld worden. Vooral de lokale politie heeft het daar moeilijk mee, omdat ze geen inspraak had in de locaties van die nieuwe trajectcontroles van het Vlaams Gewest. Op veel plekken zijn die onzinnig, vinden ze.