Even druk als Londen en zelfs drukker dan Parijs: zo erg is het gesteld met het fileleed in ons land

Brussel / Leuven / Antwerpen / Gent -

Een magere troost voor wie vandaag alweer moet aanschuiven richting Brussel of Antwerpen: de verkeersdrukte in beide grootsteden bleef het voorbije jaar stabiel. Goed nieuws? Niet echt, want dat wil zeggen dat het fileleed ook niet aan het verminderen is. Brussel is nu even druk als Londen en zelfs drukker dan Parijs. Dat blijkt uit de nieuwe TomTom Traffic Index die de verkeerssituatie ­wereldwijd in cijfers giet. Drie conclusies dringen zich op.

1. Plafond bereikt in onze grootsteden

“We zien dat de verkeersdrukte in de grootsteden Brussel, Antwerpen en Luik op hetzelfde niveau blijft, hoewel de wereldwijde verkeersdrukte fel is toegenomen”, zegt Nick Cohn, verkeersexpert van TomTom. Al is dat maar een magere troost. In en rond Brussel moeten bestuurders rekening houden met gemiddeld 37 procent extra reistijd in het verkeer. En een pak meer in de ochtend- en de avondspits. Die zijn in Brussel “doorgaans dramatisch”, met ruim 70 procent extra reistijd. “Dat betekent dat pendelaars gemiddeld 22 minuten extra rijden over een trip die normaal een halfuurtje zou duren.”

In en rond Antwerpen, de op één na drukste stad van het land, zijn automobilisten gemiddeld 31 procent langer onderweg dan normaal. “De ochtend- en avondspits zijn er ook het drukst, maar niet zo dramatisch als in Brussel”, zegt Cohn. Toch doe je met respectievelijk gemiddeld 54 en 61 procent extra reistijd ook al snel 16 tot 18 minuten langer over een traject van een halfuurtje.

2. Files groeien aan in centrumsteden

Terwijl de filedruk in de grootsteden stagneert – kwatongen zullen zeggen dat het onmogelijk nóg slechter kan – groeien de files wel aan in de centrumsteden. Vooral in Namen, waar de filedruk met 10 procent is gestegen, maar ook in Leuven (+2 procent), Gent (+1 procent) en Kortrijk (+3 procent).

In Vlaanderen is Brugge een notoire uitzondering, met een daling van 1 procent. Daar verlies je in de ochtend- en avondspits maar 8 minuutjes. “Al bij al dus een goed rapport voor België, met slechts vier stijgers”, zegt Nick Cohn.

3. Wereldwijd meer files

De verkeerscongestie is de afgelopen tien jaar wereldwijd toegenomen. Bijna drie kwart van de steden die TomTom in het nieuwe rapport heeft opgenomen – en dat zijn er intussen 403 in 56 landen – kende tussen 2017 en 2018 een groeiende of stabiele filedruk, terwijl slechts 90 steden meetbare dalingen vertoonden.

Toch is er hoop, zegt Ralf-Peter Schaefer, vice-president Verkeersinformatie bij TomTom: “Er wordt volop gewerkt aan een toekomst waarin voertuigen elektrisch, gedeeld en autonoom zijn, zodat onze toekomst echt vrij is van congestie en uitstoot. We hebben de technologie om deze toekomst mogelijk te maken, maar het vergt een gezamenlijke inspanning. Van wegbeheerders tot overheden en van autofabrikanten tot autobestuurders, we hebben allemaal een rol te spelen.” Al zal dat nog niet voor morgen zijn. In afwachting blijft dit het ordewoord: Keep calm and enjoy the traffic jam!

(Klik op de afbeelding voor een groter beeld)

De tien drukste straten van Vlaanderen

TomTom berekende ook wat de drukste straten van Vlaanderen zijn. Lees: waar het verschil in reistijd met en zonder file het grootst is. Het percentage slaat niet op de hele straat, maar wel op het drukste segment, daar waar de automobilist het meeste tijd verliest”, zegt Nick Cohn van TomTom. Concreet: stel dat je bij Dok-Zuid in Gent over dat drukste segment 10 minuten zou doen zonder file, dan doe je daar op het drukste moment van de dag 251 procent langer over, hetzij 3,5 keer meer en dus 35 minuten.

1. Dok-Zuid (Gent)*: +251% = 35 minuten

2. Muidepoort/Voormuide (Gent): +192% = 29 minuten

3. Steenweg op Gent (Brussel): +168% = 27 minuten

4. Kasteellaan (Gent): +159% = 26 minuten

5. Wetstraat (Brussel): +148% = 25 minuten

6. Italiëlei (Antwerpen): +147% = 25 minuten

7. Gentsesteenweg (Brussel): +142% = 24 minuten

8. Diestsesteenweg (Leuven): +141% = 24 minuten

9. Kruising Tervuurseweg met Naamsesteenweg (Leuven): +134% = 23,5 minuten

10. Londenstraat (Antwerpen): +132% = 23 minuten

* Analyse TomTom voor Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent en Kortrijk

(Klik op de afbeelding voor een groter beeld)

Brussel slibt harder dicht dan Parijs

Moskou kroont zich tot absolute filekoning van de 229 bestudeerde Europese steden. Gemiddeld doe je in de Russische hoofdstad over een traject dat zonder verkeersdrukte een half uur zou duren ruim drie kwartier. Een groot verschil met hekkensluiter Cadiz, waar eenzelfde ritje van een half uur amper drie minuten langer duurt.

1. Moskou (Rusland): +56% +16,8 min voor trip van 30 min

2. Istanboel (Turkije): +53% +15,9 min

3. Boekarest (Roemenië): +48% +14,4 min

...

16. Brussel (België): +37% +11,1 min

17. Londen (VK): +37% +11,1 min

18. Parijs: +36% + 10,8 min

...

42. Berlijn (Duitsland): +31% +9,3 min

43. Antwerpen (België): +31% +9,3 min

...

227. Charleroi (België): +12% +3,6 min

228: Almere (Nederland): +12% +3,6 min

229: Cadiz (Spanje): +9% + 2,7 min

Door Kristof Simoens
VOOR ABONNEES