Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

13/06/2019 - Economie
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De ‘Winkelhier’-campagne van Unizo kende een opgemerkte start.  fvv

Unizo roept op om meer te shoppen in ‘Belgische’ winkels

100 euro per jaar = 1.785 extra jobs

Het was even schrikken woensdagochtend, toen vijf absolute topzaken tegelijk aankondigden dat ze er de brui aan gaven. Tot bleek dat het om een ‘stunt’ ging van ondernemersorganisatie Unizo om de ‘winkelier van hier’ te ondersteunen. Alleen al in Vlaanderen hielden vorig jaar 1.061 zaken het voor bekeken. Nochtans: als gezinnen slechts 100 euro per jaar meer uitgaven in Belgische winkels, zou dat al duizenden extra jobs creëren.

Expert: “Mensen weten niet waar ze iets bestellen”

De trouwe klanten van vijf bekende winkels – La Bottega in Hasselt, Slagerij Rondou in Leuven, Bakkerij Goossens in Antwerpen, Paard Van Troje in Gent en Brooklyn in Kortrijk – schrokken zich een hoedje toen ze woensdagochtend vernamen dat hun favoriete winkel het voor bekeken hield: “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.” Wat later kwam er beter nieuws: “Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier.”

8 miljard euro naar buitenland

Vals alarm dus, maar wel degelijk alarm. Want het water staat de lokale handelaar aan de lippen. Op een jaar tijd sloten meer dan duizend winkels – vooral voedingsspeciaalzaken en modeboetieks – de deuren. Tegelijk kampen winkelstraten met groeiende leegstand. “Je kan niet verwachten dat de leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt”, zegt Danny Van Assche, topman van Unizo. “Wat we als consumenten – en dat zijn we tenslotte allemaal – te weinig beseffen, is dat we zelf mee de oorzaak zijn van die evolutie.”

“Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen”, klinkt het bij Unizo. Vorig jaar alleen al ging het om 8 miljard euro. “Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart.”

Danny Van Assche Topman Unizo “Je kan niet verwachten dat de leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt”

De ondernemersorganisatie wijst erop dat in de lokale winkels momenteel zo’n 255.000 mensen werken. “Als elk Belgisch gezin 100 euro per jaar extra zou besteden in een Belgische winkel in plaats van een buitenlandse, dan zou dat 1.785 extra jobs opleveren. Honderd euro per week zou zelfs 21.420 extra banen creëren”, aldus nog Danny Van Assche.

Europa zonder grenzen

Bij de Duitse modewebwinkel Zalando voelen ze zich niet aangesproken. Woordvoerder Monica Franz wijst erop dat de modewebwinkel ook producten verkoopt van Belgische makelij. “Wij weten dat lokale merken belangrijk zijn voor onze klanten; daarom streven wij ernaar om dergelijke local heroes in ons aanbod te hebben. Dat is niet alleen goed voor de consumenten, maar ook voor de lokale merken die kunnen groeien door met ons samen te werken.”

Carine Moitier van Cross-Border Commerce Europe, de organisatie die grensoverschrijdende e-commerce in Europa promoot, wijst er dan weer fijntjes op dat ze “de omzet liever naar een Europese speler dan naar een Chinese of een Amerikaanse” ziet gaan. “Waar wachten Belgische handelaars eigenlijk op om zélf internationaal te gaan”, vraagt ze zich luidop af. “In het Europa zonder grenzen is het potentieel nu eenmaal zoveel groter dan in het kleine België, dat per definitie een land is waar de ondernemers het van internationale uitwisseling moeten hebben. Hoe meer sterke Belgische webwinkels er zijn, hoe beter voor onze economie. En dan maakt het niet uit vanwaar de inkomsten komen.”

Expert: “Mensen weten niet waar ze iets bestellen”

Retailexpert Els Breugelmans van de KU Leuven betwijfelt of een campagne als ‘Winkelhier’ ons gedrag echt zal veranderen. “Veel mensen weten gewoon niet dat ze eigenlijk bij een buitenlandse webwinkel kopen: alles is in de eigen taal, en door de levering de dag nadien lijkt het of de winkel vlakbij is. Je moet al de moeite willen doen om op zoek te gaan naar de adresgegevens van de website om te weten te komen of er al dan niet een buitenlands bedrijf achter zit. Daar komt nog bij dat mensen gewoontedieren zijn, waardoor ze bij hun zoektocht op het internet al snel bij dezelfde websites uitkomen. Veranderen vraagt nu eenmaal een inspanning.”

Toch verwelkomt de professor deze campagne. “Je kan er niet naast kijken dat de Belgische winkeliers de e-commercetrein te lang hebben genegeerd. Intussen is de inhaalbeweging wel geslaagd, maar nu blijft de échte uitdaging om ook de Belgische klant die ‘vreemd gaat’ terug te halen. Dat zal niet lukken met één campagne, die boodschap zal veelvuldig herhaald moeten worden.” (krs)