Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til

Bron © BELGA

Foto: Photo News

Negen Belgische media- en telecomgroepen onderzoeken of ze hun klantendata met elkaar kunnen delen om advertenties almaar persoonlijker te maken. Dat schrijft De Tijd donderdag.

Het samenwerkingsverband kreeg voorlopig de naam Belgian Data Alliance. Daarin zitten uitgeverijen, televisieomroepen en telecomoperatoren. Het gaat om DPG Media (VTM, HLN), Mediahuis (Het Nieuwsblad, De Standaard), VRT (één), SBS (VIER) en Telenet aan Vlaamse kant, en Rossel (Le Soir), RTBF en RTL aan Waalse kant.

Proximus nam het initiatief om die spelers samen te laten werken. Ze starten nu met concrete tests, die tegen het einde van het jaar moeten uitwijzen of en waar de bedrijven de gegevens van kijkers, lezers en surfers met elkaar kunnen delen.

Bedoeling is dat de bedrijven op basis van die persoonsgegevens advertenties nog preciezer kunnen afstemmen op een doelgroep. Daarmee proberen ze op te boksen tegen de digitale advertentiedominantie van Facebook en Google.

Er staat nog niets vast. Pas als de tests voorbij zijn, beslissen de bedrijven of er een aanbod voor adverteerders komt.

Laad meer berichten...