Daar zijn de ‘slimme deelfietsen’: maar achterlaten op verkeerde plek is boete

Gent -

Sinds vandaag kan je in Gent een ‘slimme deelfiets’ ontlenen: een fiets die je kan oppikken en achterlaten op honderden plekken verspreid over de stad. De eerste tweehonderd exemplaren van het Kopenhaagse Donkey Republic werden donderdag gelanceerd. Boetes moeten overlast tegengaan.

Het kan al een tijdje in Vlaamse steden zoals Kortrijk en Mechelen en sinds vandaag na lang aarzelen ook in Gent. De afgelopen dagen werden tweehonderd ‘slimme’ deelfietsen uitgezet op zo’n honderd plekken binnen en buiten de ring.

LEES OOK: Vanaf deze zomer 'slimme' deelfietsen in Gent

De komende weken gaat dat aantal nog omhoog naar vijfhonderd fietsen op vierhonderd plaatsen. “Ook in deelgemeenten zoals Gentbrugge”, zegt Jeroen Kah van Donkey Republic. Het Kopenhaagse deelfietsenbedrijf is actief in twaalf steden maar het is de eerste keer dat ze de oversteek maken naar Vlaanderen.

Daar zijn de ‘slimme deelfietsen’: maar achterlaten op verkeerde plek is boete

“Geen strooifietsen”

Het principe is dat een deelfiets via een app kan worden ontleend en achtergelaten op verschillende plaatsen in de stad. Ze moeten dus niet worden teruggebracht naar een vast station. Voor 9 euro per maand kan je de fiets onbeperkt huren, maar telkens maximum één uur lang. Wil je die huurperiode verlengen naar 12 uur, dan moet je 18 euro betalen. Aan het einde van de rit gaat het geld van je creditcard.

Het systeem van de free floating deelfietsen is veelbesproken omdat het in verschillende West-Europese steden tot overlast leidt. Nederlanders bedachten zelfs de naam ‘strooifietsen’ omdat ze er overal werden gedumpt. In sommige steden werden ze al verboden. “Maar hier in Gent gaan we dat vermijden met een streng vergunningenkader”, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

LEES OOK: Gent wil in 2018 privé deelfietsen toelaten: "Maar geen strooifietsen"

Daar zijn de ‘slimme deelfietsen’: maar achterlaten op verkeerde plek is boete

Boete van 10 euro

De fietsen mogen dus niet zomaar in de stad worden rondgestrooid maar moeten in zogenaamde ‘hubs’. Dat zijn fietsenstallingen die het bedrijf in samenspraak met de Stad heeft vastgelegd. Wie de fiets toch elders achterlaat, krijgt een boete van 10 euro.

Via een GPS-tracker wordt bijgehouden welke hubs volzet zijn. “Het is overigens niet de bedoeling dat we een volledige fietsenstalling gaan inpalmen”, legt Kah uit. “Er worden altijd plekken vrijgehouden voor andere fietsers.”

Sint-Pietersstation

Probleemzones zoals het Sint-Pietersstation worden vermeden. De dichtstbijzijnde hubs bevinden zich nu op driehonderd meter van het station. “Maar we zouden binnenkort toch een fietsenstalling dichterbij mogen gebruiken”, aldus Kah. Ook op de Korenmarkt in de beveiligde fietsenparking staan voorlopig nog geen deelfietsen, maar daar komt verandering in.

Kapotte fietsen worden ter plekke hersteld door een team van twee mensen. Daarnaast controleert een team van shepherds of de fietsen correct zijn gestald. Fout geparkeerde tweewielers worden verwijderd en opnieuw uitgestrooid. Gebeurt dat niet binnen de 48 uur, dan kan de Stad de fiets ontruimen en tot drie maanden bewaren.

Na de zomer krijgt Donkey Republic concurrentie van het Belgische, kleinschaligere Billy Bike. In totaal mogen ze elk 750 deelfietsen verspreiden.

Door Tuly Salumu