Nieuwe reclamecampagne van farmabedrijf: “Vries eicellen in, voor het te laat is”

In ‘Flair’ verscheen deze week een paginagrote advertentie voor het invriezen van eicellen. Foto: rr

Vrouwen die kinderen willen, maar nu nog niet, doen er goed aan eicellen te laten invriezen. Dat is de boodschap achter een paginagrote advertentie in het magazine ‘Flair’ deze week, van het farmaceutische bedrijf Gedeon Richter. Dat doet niet zelf aan ‘social freezing’, maar verkoopt wel bijbehorende medicatie. “Toch is het ons niet om het geld te doen”, zegt de firma. Experts geloven daar weinig van.

Wees klaar, wanneer u er klaar voor bent. Dat is de slogan van de nieuwe campagne gelanceerd door Gedeon Richter, een multinational gespecialiseerd in medicatie voor vrouwen. Anticonceptie onder meer, maar ook hormonen die de aanmaak van eicellen stimuleren. Voor medicatie op voorschrift mag in ons land geen reclame worden gemaakt. Maar daar heeft de firma dus iets op gevonden.

Via een nieuwe website, een paginagrote advertentie in vrouwenblad Flair deze week, en een campagne op Facebook, moedigt het bedrijf vrouwen aan om social freezing te overwegen. De kwaliteit van eicellen daalt met de leeftijd. Door pakweg tien jaar op voorhand eicellen in te vriezen, vergroot de kans op een zwangerschap op latere leeftijd.

“We vernoemen bewust geen enkele van onze medicijnen in de campagne, we informeren louter”, zegt Sophie De Baets van Gedeon Richter. “Het is ons niet om het geld te doen, maar om bewustwording. Je kan als vrouw niet zomaar denken: ik werk tot mijn 35ste rustig aan mijn carrière, en daarna komen die kinderen wel vanzelf.”

Nieuwe reclamecampagne van farmabedrijf: “Vries eicellen in, voor het te laat is”
Foto: ss

Altruïsme?

Het bedrijf zegt de steun te krijgen van fertiliteitscentra in ons land, waar men de social freezing doet. Maar daar fronsen ze toch de wenkbrauwen. “Dit gebeurt natuurlijk niet uit altruïsme”, zegt professor Herman Tournaye van het UZ Brussel. Jaarlijks kloppen daar nu zo’n 200 vrouwen aan. “Dit gebeurt om de markt te vergroten.”

Het probleem met de reclame is dat ze onrealistische verwachtingen creëert. “Eicellen invriezen wordt vaak gepromoot als een garantie op een zwangerschap later. Die garantie kunnen we echter niet geven.” De kans op succes wordt groter naarmate er meer eicellen worden ingevroren. Maar dan loopt ook de prijs op. Gemiddeld betaalt een vrouw zo al snel 4 à 5.000 euro. “Het zal de komende weken weer aan ons zijn om vrouwen opnieuw met de voeten op de grond te krijgen.”

“Begin op tijd”

Dokters beamen dat veel vrouwen zich te weinig bewust zijn van de grote impact van leeftijd op hun vruchtbaarheid. Vooral vanaf 35 jaar zakt die snel. “Maar de boodschap achter deze reclame is te eenzijdig”, zegt professor Petra De Sutter van het UZ Gent. “Het invriezen is niet de enige optie. Een vrouw die nog niet de juiste partner vond, kan ook alleen aan kinderen beginnen, met de hulp van een donor.”

“Medisch gezien is op tijd aan kinderen beginnen nog steeds de beste optie”, zegt dr. Tournaye.

Door Jonas Mayeur en Koen Baumers
VOOR ABONNEES