Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Abonnee worden? Kies je leesformule

Dramatische daling in het niveau: waarom onze kinderen niet meer kunnen lezen

Nieuw onderzoek KU Leuven probeert oorzaken te achterhalen

Dramatische daling in het niveau: waarom onze kinderen niet meer kunnen lezen

Foto: ss

Leerkrachten spenderen vandaag fors minder tijd aan het leren lezen van onze kinderen. Het is 1 van de 22 hypothesen die de KU Leuven heeft onderzocht om de dramatische daling van het leesniveau bij Vlaamse tienjarigen te verklaren. Dat het daar slecht mee gesteld is, bleek twee jaar geleden uit het internationale PIRLS-onderzoek naar begrijpend lezen. De conclusie vandaag? “We zitten met een amateuristisch onderwijsbeleid. Dan is het moeilijk om de vinger op de wonde te leggen”, zegt coauteur en professor emeritus in de onderwijskunde Jan Van Damme.

Ze leren minder lezen in de klas

Bij alle 22 hypothesen in de studie staat een symbool: een kruisje (heeft geen invloed), een vraagteken (heeft misschien invloed) of een uitroepteken (heeft wellicht invloed ...